Spår lavere transportkostnader for næringslivet

- Reduserte transportkostnader bidrar til å styrke næringslivets konkurranseevne. Tiltakene på veg, bane og sjø i denne planperioden er beregnet til å redusere transportkostnadene for næringslivet med 78 milliarder kroner, sier samferdselsminister Marit Arnstad.

Den ventede befolkningsveksten, kombinert med fortsatt økonomisk vekst, vil føre til vedvarende økt etterspørsel i Norge etter godstransport de nærmeste tiårene. Fram mot 2040 er det ventet en vekst i godstransporten på om lag 40 prosent i målt i tonnkilometer.

Transportkostnadene for norsk næringsliv er høye og kan være en betydelig utfordring for næringslivets konkurranseevne. Transportkostnadene kan i enkelte tilfeller være nesten dobbelt så høye som gjennomsnittet i Europa. Bosettingsmønster, inntektsnivå og lange avstander både innenlands og til markedene bidrar til å forklare dette.

For å møte utfordringene og redusere transportkostnadene for næringslivet, foreslår regjeringen følgende tiltak i Nasjonal transportplan 2014-2023:

• Styrke framkommeligheten på vegene ved å forbedre standarden på eksisterende vegnett og bygge ut vegkapasiteten

• Legge til rette for økt godstransport på jernbane i planperioden ved å:
- øke driftsstabilitet, bedre punktlighet og regularitet
- utvikle Alnabruterminalen og øke kapasiteten på eksisterende terminaler
- bygge nye kryssingsspor og forlenge eksisterende for å øke kapasiteten på bane

• Styrke sjøtransportens konkurranseevne, blant annet ved å:
- etablere incentivordning som stimulerer til valg av sjøtransport
- etablere tilskuddsordning for investeringer i utpekte havner
- etablere incentivordning som stimulerer til havnesamarbeid
- styrke forskning og utredning om godstransport på sjø og kombinerte transporter.

I planperioden legger regjeringen opp til å videreføre en todelt godsstrategi:

• Sikre god effektivitet i de ulike sektorene, veg, bane, sjø og luft, gjennom målrettet utvikling av infrastrukturen og ved å legge til rette for bedre avvikling av transporten

• Legge til rette for en overgang fra godstransport på veg til sjø og bane. Det skal legges til rette for knutepunkt som letter overgangen fra veg til bane og sjø

Hittil har utbygging, drift og vedlikehold av infrastrukturen vært hovedgrepet i godsstrategien. Endringer i rammevilkår, nye organisasjons- og samarbeidsformer og oppdatert regelverk kommer også til å bli vurdert.

For å få et bredere grunnlag for videreutvikling av godsstrategien, skal Sekretariatet for nasjonal transportplan analysere hvordan fordelingen av godstransport mellom veg, bane, sjø og luft kan bli mer rasjonell og effektiv, inkludert hvordan målet om mer overføring av mer gods fra veg til sjø og bane kan nås. Analysen skal være ferdig sommeren 2015. Utredningen vil være et viktig grunnlag for en videreutvikling av godsstrategien framover.

Sjø- og banetransport har et kostnadsmessig fortrinn for gods som skal fraktes over lengre strekninger, gods med store godsvolumer, og der tidsfaktoren spiller en mindre rolle. I tillegg er trafikksikkerheten i mange tilfeller høyere og miljøulempene mindre enn ved vegtransport. Både sjø- og banetransport vil i de fleste tilfellene likevel trenge vegtransport i begge ender av transportkjeden. For små forsendelser og relativt korte avstander det ikke noe reelt alternativ til vegtransport.

Med tiltakene i denne transportplanen vil den samlede godskapasiteten på jernbanen øke med 20 til 50 prosent.