BNL: Helt nødvendig opptrapping

BNL er positiv til at de økonomiske rammene er økt i Nasjonal Transportplan (NTP) for neste tiårsperiode. – Satsing på infrastruktur er det viktigste grepet for å møte befolkningsveksten, sier administrerende direktør Jon Sandnes.

Rammene for planperioden på 10 år øker med mer enn 150 mrd. kroner, tilsvarende en økning på 50 prosent. BNL mener at økningen er helt nødvendig for å møte befolkningsveksten, og det gir et godt grunnlag for å starte utbyggingen av både vei- og jernbaneprosjekter. – Økt satsing på drift og vedlikehold er bra, men forvaltningen trenger optimaliseringer, særlig for jernbanesektoren, sier Jon Sandnes.

– Noe vi savner, er en tydeliggjøring av hvilke grep regjeringen foreslår å ta for å gjøre ressursbruken mer effektiv, sier Sandnes til Byggeindustrien.

I en pressemelding fra BNL skisserers en rekke premisser lykkes med økte investeringsrammer:

*Raskere planprosesser
*Helhetlig og gjennomgående utbygninger
*Samarbeid med næringen om de gode løsninger og sikre kapasitet
*Forutsigbar finansiering.

BNL-direktøren mener det er helt avgjørende at NTP følges opp i de årlige budsjettene. – Langsiktig budsjettering for store prosjekter vil bygge kapasitet i næringen. Store svingninger i investeringene fra år til år, gjør det vanskeligere for bedriftene å holde på kvalifisert arbeidskraft, sier Sandnes.

BNL har ved mange anledninger påpekt at NTP ikke bare handler om hvor mange kroner som brukes, men om smartere gjennomføringsmodeller, for å sikre mer vei og bane for pengene. Nye gjennomføringsmodeller som ivaretar livsløp, gode driftsløsninger, gjennomgående og helhetlige utbygginger ved å involvere kompetanse og kunnskap om løsninger i tidlig fase. Tidsfrister som er forpliktende for de store utbygningene, er viktig for hvor mye vei og jernbane man får for fremtidens samferdselsinvesteringer, mener Sandnes. – Det er helt avgjørende med raskere planprosesser og mer enhetlige og større utbygninger, sier Sandnes.

– Det er mange store prosjekter som må prioriteres, for at vi skal unngå samferdselskollaps i fremtiden, spesielt rundt pressområdene, sier Sandnes. Han er skuffet over at regjeringen ikke går for full utbyggelse av InterCity innen 2025, og at Oslotunellen heller ikke de neste tiårene vil bli bygget.

– Vi er mest skuffet over at man ikke har valgt å sette mer fart i utbedring av Oslotunnelen. Dette burde ha vært gjort for lenge siden, og vi vet at dette kommer til å bli en stor flaskehals. Vi har allerede kjempedårlig tid til å komme problemet i forkjøpet, sier Sandnes.

Sandnes mener at for å unngå samferdselskollaps må det være en overordnet, prioritert oppgave for myndighetene å legge til rette for økt boligbygging og næringsutvikling rundt kollektivknutepunktene. – Det må derfor tilrettelegges for kollektive transportløsninger og infrastruktur som bygger opp under dette, avslutter Sandnes.