Rosendal skal løfte hjullastersalget

Rosendal Maskin har først og fremst konsentrert om gravemaskinsalget etter at de tok over Doosan-agenturet i 2009. Nå satser maskinleverandøren på å løfte hjullastersalget.

- Både vi og Doosan har nok vært mest fokusert på å selge gravemaskiner og det har helt klart gått ut over satsingen på hjullastere, sier Paul Håkon Endresen, salgssjef for Doosan og Bobcat i Rosendal Maskin.

Endresen fremhever at de har mange fornøyde kunder som kjører Doosan hjullaster, men han må innrømme at det først er nå de føler Doosan har en hjullasterserie som kan konkurrere med markedslederen Volvo.

- Det blir nok lettere for våre selgere å fokusere på hjullastere nå som de vet vi har det rette produktet, sier Endresen, og tilføyer at ansettelsen av Tor Anders Høgaas som produktsjef gjør at de nå også har bedre kapasitet til å satse på hjullastersalget.

Mest tro på de største
I løpet av de siste seks månedene har Doosan lansert samtlige modeller i den nye 3-serien hjullastere. Det betyr at Rosendal Maskin nå kan tilby både DL200-3, DL250-3, DL300-3, DL350-3, DL420-3, DL450-3 og DL-550-3.

Den norske Doosan importøren har levert flest store hjullastere, blant annet til pukkverk. Ifølge Endresen er dette et segment de vil fortsette å satse på.

- Vi kommer nok til å ha størst fokus på 420, 450 og eventuelt 550 modellen, sier han.

Oppløftene drivstofforbruk
Rosendal Maskin er godt fornøyd med at Doosans nye hjullasterserie, med unntak av de to minste modellene, blir levert med Scania motor. Scania klinger godt i det norske markedet og motorene går for å være både driftssikre og drivstoffvennlige. Doosan har gjort omfattende testing av maskinenes drivstofforbruk og skal vi tro maskinprodusenten har resultatene vært oppløftende.

- Tester av 450 modellen, som vi har stor tro på i det norske markedet, viser et gjennomsnittlig drivstofforbruk på drøye 17 liter i timen. På finkjøring er hjullasteren nede i 13 liter i timen, mens ved hardkjøring bruker 450-modellen rundt 21 liter, opplyser Endresen.

Femtrinns girkasse
Scania-motorene har ZF girkasse med fem trinn, mens de to minste modellene, som blir levert med Doosan motor, har firetrinns girkasse. Scanias steg3B-motorer har den såkalte SCR-teknologien med adblue istedenfor partikkelfilter.

- Det er delte meninger om hva som fungerer og ikke med partikkelfilter, men det som er helt sikkert er at vedlikeholdskostnaden gjør partikkelfilter til en dyrere løsning enn det adblue er, sier Endresen. Han trekker også frem at hjullasterne både har lock-up i konverteren og sperre på begge hjulakslinger.

- Det er også verdt å fremheve at Doosan har beholdt den store gode hytta, samtidig som de har integrert alt av ny teknologi. Man finner blant annet nytt og oversiktelig display, nytt sete, spakstyring og justerbar konsoll som sikrer god kjørestilling, opplyser salgssjefen.

Les mer om satsingen i Byggeindustrien nummer 5.