Flyreiser: Forbud mot bonusopptjening innenlands

Konkurransetilsynet forbyr SAS, Braathens og Widerøe (SAS-gruppen) å gi passasjerene bonuspoeng ved innenriks flyreiser. Forbudet gjelder fra 1. mai i år. Tilsynet ser forbudet som nødvendig for at det skal bli konkurranse i norsk luftfart.

Flyselskapene vil fortsatt kunne tilby bonusopptjening på internasjonale ruter. Det vil også fortsatt være tillatt for de reisende å bruke opptjente bonuspoeng, både på innenriks- og utenriksruter. Etter Konkurransetilsynets oppfatning er det gode sjanser for at tiltaket vil bringe nye aktører inn i det norske markedet. Det norske innenriksmarkedet for flyreiser er blant de største i Europa. Det vil være trafikkgrunnlag for mer enn ett selskap på mange norske innenriksruter. Bonus svekker konkurransen Bonusprogrammene innebærer at de reisende får størst fordeler når de konsentrerer alle sine billettkjøp i ett selskap eller én allianse. Slik skaper bonusordningen lojalitet til en bestemt allianse. Det fører til at konkurransen i markedet svekkes, slik at selskapene kan ta høyere priser enn de ellers ville ha mulighet til. Monopolsituasjonen i norsk luftfart fører til unødig høye priser og dårligere tilbud til de reisende. Konkurranse i luftfarten har motsatt virkning. Prisnedgangen som kan ventes ved at SAS-gruppen får konkurranse, vil overstige de fordelene som enkelte oppnår gjennom bonusreisene. Dette vil komme norske forbrukere og bedrifter til gode og gi store samfunnsøkonomiske gevinster. Overdrevne anførsler SAS-gruppen har som sitt hovedargument mot et forbud mot bonusopptjening innenlands, hevdet at dette vil svekke deres konkurranseevne utenlands. Fordi bonusprogrammene premierer konsentrasjon om ett selskap, vil norske reisende ifølge SAS-gruppen ikke lenger ha like sterkt motiv for å velge ett av gruppens selskaper på utenlandsreiser. Konkurransetilsynet forstår SAS-gruppens bekymring, men mener anførslene er overdrevne. Tilsynet mener det langt på vei er opp til flyselskapene selv om de skal få økt eller redusert konkurransekraft utenlands som følge av forbudet mot bonusopptjening innenlands. Det kommer blant annet an på hvordan SAS-gruppen velger å anvende de bonuspoengene som nå blir ledige, og på hvorvidt gruppen velger å konkurrere mer på pris. Dersom forbudet mot bonusopptjening innenlands likevel skulle medføre at SAS-gruppen møter skarpere konkurranse utenlands, vil dette etter Konkurransetilsynets oppfatning ikke kunne brukes som argument mot forbudet. En slik sidevirkning av forbudet vil komme norske forbrukere og bedrifter til gode og innebære samfunnsøkonomiske gevinster. Det eventuelle bedriftsøkonomiske tap SAS-gruppen måttelide, kan ikke veie tyngre enn behovet for å åpne det norske markedet for konkurranse. Flyselskapene har tre ukers frist, dersom de ønsker å klage Konkurransetilsynets vedtak inn for Arbeids- og administrasjonsdepartementet.