For liten tid til å behandle NTP

Opposisjonen er misfornøyd med at Stortinget får svært kort tid til å behandle Nasjonal transportplan, som legges fram fredag. En rekke populære tiltak fra planen er allerede kjent.

Nasjonal transportplan (NTP), gjelder for neste tiårsperiode fram til 2023.

– Dette er tidenes lekkasjedokument. Det er litt respektløst overfor det parlamentariske systemet og overfor organisasjoner og mennesker som vil legge fram sitt syn på planen. Etter at regjeringspartiene har brukt 15 måneder på å bli enige og har lekket ut enkeltsaker den siste halvannen måneden får vi en drøy måneds behandlingstid, sier medlem i Stortingets transportkomité, Øyvind Halleraker (H).

– Styrte lekkasjer

– Det er en mengde organisasjoner og mennesker som vil ha oss i tale om sine saker i NTP. Vi skal holde høringer og motta delegasjoner. Vi skal nok klare det, men det blir en utrolig hektisk tid.

Misnøyen med lekkasjer og kort tidsfrist for stortingsbehandling deles av hans komitékollega, Bård Hoksrud (Frp).

– Vi føler jo at vi er litt på sidelinjen med alle lekkasjene som er kommet. Og lekkasjene er styrt, det som er kommet ut er det regjeringspartiene ønsker skal komme ut. Det andre legger de fram fredag, sier han.

NTP skal behandles i Stortinget 18. juni, og det blir noe av det siste Stortinget gjør før det går fra hverandre etter denne fireårsperioden.

Vestlandet

Siden begynnelsen av mars har regjeringsmedlemmer sluppet ut en rekke godbiter fra Nasjonal transportplan.

Det største løftet var ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim i løpet av 20 år. En begeistret partileder Liv Signe Navarsete (Sp) kunne fortelle at regjeringen lover at veien med bruer over flere vestlandsfjorder skal bygges i løpet av 20 år. Prislappen er 150 milliarder kroner

Regjeringen hadde mer på lager for Vestlandet. Et par uker senere kom nyheten om at regjeringen vil bevilge 1 milliard kroner til Stad skipstunnel.

Tirsdag 9. april kom SV-leder og bergenser Audun Lysbakken til hjembyen og lovet et løft på 5,2 milliarder kroner for Bergensbanen. Torsdag meldte Bergens Tidende at regjeringen også vil gi klarsignal for en ny bru til Sotra.

Togsatsing

I mars lanserte alle de tre partilederne gladnyheten om at det blir satt av 60 milliarder kroner til dobbeltspor mellom Oslo og byene Hamar, Tønsberg og Fredrikstad. Også Trøndelag og Jæren skal få glede av regjeringens togsatsing.

Både Hoksrud og Halleraker støtter mange av de prosjektene som er gjort kjent, men har innvendinger mot finansiering og organisering.

– Vi i Frp er mye enig i prosjektene, men mener staten skal ta en større del av finansieringen. Bilistene betaler så mye i skatter og avgifter at staten bør ta et større ansvar, sier Hoksrud.

Han peker også på behovet for vedlikehold av veier og jernbane. Ifølge lekkasjen, er det satt av 10 milliarder kroner til fylkesveiene.

– Dette er altfor lite når vi vet at forfallet er på mellom 45 og 75 milliarder, sier han.

– For dyr bygging

Også Halleraker peker på at det er et stort vedlikeholdsbehov på eksisterende vei og jernbane. Han håper det kommer tiltak for å bedre vedlikeholdet av jernbanen, og peker på kollektivsatsingen i de største byene som et viktig område.

– Det er lekket at det er avsatt 26,1 milliarder til dette, og jeg tviler på at det er nok, sier Halleraker.

Etter alle lekkasjene er det fortsatt litt spenning rundt innholdet i stortingsmeldingen.

Halleraker håper regjeringen kommer med nye tanker for å løse oppgavene, men er redd han vil bli skuffet.

– Store prosjekter tar for lang tid og koster for mye i Norge. Vi må ta i bruk andre måter å løse prosjektene på. Vi trenger en type prosjektorganisering og prosjektfinansiering. Det kan organiseres i statlig regi, men vi i Høyre tror at det å trekke inn private vil føre til ytterligere forsering av prosjektene, sier Halleraker.