Forbrukerrådet ber alle bankene betale tilbake

Forbrukerrådet ber alle banker som har solgt lånefinansierte strukturerte spareprodukter om å betale tilbake det kundene har tapt.

Etter Røeggen-dommen ber Forbrukerrådet nå alle banker betale tilbake det kundene har tapt på de lånefinansierte produktene.

– Det er forstemmende at bare et lite mindretall av kundene har fått beskjed om at banken vil erstatte deres tap etter Høyesteretts knusende dom, sier direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland i en pressemelding.

Onsdag sendte Forbrukerrådet et brev til alle banker og finansinstitusjoner som har solgt tilsvarende produkter om å komme på banen.

– Vi forventer at de dekker kundenes tap. Det er solgt lureprodukter til over hundre tusen småsparere. Samlet har de tapt milliarder på hva de trodde var sparing – men som viste seg å være gambling med svært dårlige utsikter til gevinst, sier Flesland.

«Etter dommen i Høyesterett i Røeggen-saken må bankene som har solgt tilsvarende produkter, og som ikke kan dokumentere at de har gitt langt bedre informasjon enn DNB, raskt gjøre opp for seg overfor sine kunder», skriver Forbrukerrådet i brevet.

Flesland sier det sentrale prinsippet i dommen er at banken ikke kan selge risikofylte produkter til ikke-profesjonelle kunder uten å forsikre seg om at kunden forstår hva de faktisk kjøper.