Implenia med kontrakt på Follobanen

Jernbaneverket Utbygging og Implenia Norge AS signerte onsdag kontrakten "Forberedende arbeider F03 på prosjektet Nytt dobbeltspor Oslo S– Ski, Innføring Oslo S".

Prosjektet omfatter forberedende arbeider, herunder ombygning av spor og føringsveier på Loenga og Sjursøya, fundament for midlertidige bruer på Østfoldbanen, forgarving med arkeologiske undersøkelser syd for Bispegata og kabelomlegning signal, tele, sterkstrøm mv.

Arbeidene vil foregå ifm Oslo S fra Haven gjennom Klypen til Loenga, på Østfoldbanen og Sjursøya med hovedtyngden i området fra Klypen til Loenga. Dette arbeidet utføres i tilknytting til utbygging av Follobanen Oslo S – Ski, delprosjekt Innføring Oslo S og er en del av forberedende arbeider før hovedentreprisen som har forventet oppstart i 2014. Kontraktssummen er på 56,6 millioner kroner. Arbeidet begynner i april 2013 og avsluttes høsten 2013.

22 km med nytt dobbeltspor mellom Oslo og Ski gir økt kapasitet, kortere reisetid og bedre punktlighet på en av Norges tettest trafikkerte strekninger. Med Follobanen etableres et firespors linjesystem gjennom Oslo og Akershus fra sør inn til Oslo S. Etter utbyggingen blir raskeste reisetid fra Oslo S til Ski på 11 minutter. Follobanen får Norges lengste jernbanetunnel på ca 19 km som blir den første jernbanetunnelen i Norge med to separate løp.

- Dette er en entreprise med intensiv produksjon som krever nøye planlegging og riktig bemanning. Arbeidene består hovedsakelig av å legge om kabler og føringsveier for å forberede for hovedentreprisene til Follobanen. Dette er et viktig prosjekt som bidrar til en positiv utvikling av infrastrukturen på Østlandet og Implenia Norge er klar for å bidra i dette spennende og viktige prosjektet, sier adm. dir. Petter Vistnes i Implenia Norge.