Follo politistasjon - tilbygg

Follo politistasjon - tilbygg

Sted: Ski

Prosjekttype: Politibygg

Byggherre: Ski Eiendomsinvest v/Svendby Bygg Consult

Prosjekt- og byggeledelse samt RIB: Svendby Bygg Consult

Totalentreprenør: Solid Entreprenør

Kontraktssum: 38 millioner kroner

BTA: 2.300 kvm

Arkitekt: Stein Halvorsen Arkitekter

Rådgivere: RIBR: Høyer Finseth - RIAKU: Brekke & Strand - RIV: Storm Klima - RIE: Installatøren

Underentreprenører/leverandører: Grunn- og utomhusarbeider: Leif Grimsrud - Rørlegger: Storm Klima - Elektro: Installatøren - Prefab. hulldekker: Contiga - Gulvsparkling/ gulvstøp: Jarle Gaupås - Belegg: LTB Interiør - Brannisolering: Firesafe - Vindavstivningssystem: Pretec - Glassfasader: Ema Glass - Himling og kontorfronter: System 1 - SD styring: Johnson Controls - Stål og dører fellesareal: Daloc - Kjøkken: Kjøkkenhuset Mysen -  Vinduer: NorDan - Byggevarer: Ski Bygg og BM Herføll

Follo politidistrikt har i løpet av de siste årene vært gjennom en storstilt omorganisering. Fra tidligere 13 driftsenheter med lensmannskontorer og politi-
stasjoner og stort og smått, er det per i dag to enheter, en i Askim og en i eksisterende Follo politistasjon i Ski. Totalt omfatter Follo politi-
distrikt ca 300 personer hvorav 250 er plassert i Ski.

Politidistriktet fikk følgelig større plassbehov ettersom eksisterende bygg ble for lite til å huse alle avdelingene. Et nyoppført tilbygg rommer i dag Kriminalavdelingen som tidligere har vært plassert i Ås, forebyggende avdeling tidligere plassert i Vestby, samt Ordensavdelingen, som også fått en egen del i tilbygget med spiseareal og avslappingsmuligheter. I kjeller er det utvidet garasjekapasitet noe som tidligere har vært et stort savn, da tjenestebilene har vært parkert utomhus.

Færre søyler
Færre søyler en stor forbedring i garasjekjeller. Politioverbetjent Kristoffer Haakonsen fremhever at garasjekjelleren bare har to søyler noe som er en positiv endring fra eksisterende bygg som har flere søyler.

– Det utgjør et problem når en har dårlig tid i forbindelse med utrykninger, og det går en «kule varmt». Da oppstår det fort ryggeskader på grunn av søylene, noe vi håper å få redusert betraktelig, påpeker han.

Haakonsen synes at nybygget har gunstigere romløsninger, bedre tilgjengelighet og kortere vei til viktige rom for den operative styrken

– Arkitekten har greid å optimalisere de løsningene som det har vært misnøye med i eksisterende bygg, samtidig som de gode løsningene er videreført. Vi har også hatt en mye mer involverende prosess fra starten av, da brukerne har fått være med og komme med innspill. Det har vært viktig for et godt sluttresultat, sier han. I nybygget er det ca 90 kontorplasser i cellekontorer. 

Ett års byggetid
For Solid Entreprenør har byggetiden vært ganske nøyaktig ett år med overlevering 1. februar i år. Prosjektleder Esben Jensen i Solid Entreprenør forteller om en fin byggeprosess.

– Det som har vært en liten utfordring er at prosjektet har blitt bygd uten tårnkran grunnet en høyspenttrasé. Med god dialog mot Infratek og Hafslud har det løst seg greit rent byggteknisk. Men det har nok gått med en del mer tid til planlegging av leveranser og løft med flere mobilkraner, vedgår han.

Plasstøpt kjeller
Hele første etasje med parkeringskjeller, har plasstøpte gulv og vegger. Første til tredje etasje består av prefabrikkerte hulldekke-elementer, trappehuset er plasstøpt i kjeller.

Fasadene har mange vinduer og ytterkledning i lerk behandlet med jernvitrol i likhet med fasadene på eksisterende bygg. Den nye fasaden virker mye lysere i starten, men mørkner etter hvert. I tillegg valgte arkitekten innspill i fasaden med Rodeca plater – en PVC-platekledning – som et visuelt uttrykk med full klimavegg bak. Vinduene er aluminiumbeslåtte.

Vindavstivning
– Opprinnelig var hele bygget prosjektert i plasstøpt betong med overføring av vindkrefter til heis- og trappesjakthus. Men på grunn av minst mulig søyler i parkeringskjeller for å få de lange spennene til hulldekkene, klarer man ikke å overføre vindkreftene gjennom hulldekker og søyler bort til trappehuset, sier Jensen. Løsningen ble vindavstivninger mellom søylene.

– Da hadde vi to valg. Vi kunne gjøre om på planløsningen og få tette vegger med avstivninger i vegg. Men prosessen var kommet så langt at plassen var utnyttet maksimalt. Det var ingen kontorer å ofre på å tette vegger og fjerne vinduer. Derfor valgte vi en synlig løsning med vindavstivningssystem i noen vinduer. En liten arkitektonisk detalj. Vindavstivningssystemet ser ut som en rund skive med store stag i ett vindu, mens det i andre vinduer er et stag diagonalt på vinduet. Systemet er et ferdig produkt levert gjennom prefab leverandøren Contiga, opplyser Jensen.

– Et godt kompromiss synes han, siden de egentlig ikke hadde noe valg.

Bortsett fra vindavstivningssystemet er bygget innvendig i mest mulig grad likt eksisterende bygg. Farger har vært arkitektens valg. Cellekontor med en kontrastvegg i lyseblå farge. Bygget er kun for politiets egne ansatte uten publikumsarealer.

Påbygging
Bygget er dimensjonert i grunn- og bæresystem for påbygging av to etasjer. Tekniske anlegg er dimensjonert for nybygget og må oppgraderes. Det antydes allerede mer omorganisering av politiet med utvidelse av regionene, så påbyggingen kan komme fortere enn man aner.

Follo politistasjon dekker mesteparten av Follo Politidistrikt som gjelder hele Follo-regionen med ca 177.000 innbyggere.

Ski Eiendomsinvest
Oppdragsgiver er Ski Eiendomsinvest v/Svendby Bygg Consult. Firmaet har også hatt byggledelse og vært rådgivende ingeniør. Samme oppdragsgiver sto bak første byggetrinn.

Tekst og foto: Anne-Beth Jensen


Flere prosjekter