I løpet av måneden blir det kjent hvem som får oppdraget med å bygge første del av Solbakktunnelen, fra Solbakk til Hidle, som ble lyst ut før jul. Arbeidet starter i mai.
Tunnel og bru
Mandag lyser Statens vegvesen ut kontrakten på den andre halvdelen av tunnelen, fra Hundvåg nord til Hidle. Byggingen skal være i gang tidlig i høst.
- Interessen for den første delen av tunnelen var stor, så vi håper interessen er like stor nå. Forskjellen mellom de to kontraktene er at det i denne er en 100 meter lang bru og en rundkjøring med undergang, i tillegg til alt tunnelarbeidet, sier Anne-Merete Gilje i Statens vegvesen. Hun er delprosjektleder for Ryfast.
Frist i juni
Som kjent er Solbakktunnelen en tunnel med to løp, så totalt er det snakk om rundt 14 kilometer med tunnel som skal bygges.
Fristen for å levere anbud er sett til 6. juni.
Noen Ryfast-fakta
Ryfast består av to hoveddeler:
• Solbakktunnelen: 14,3 kilometer lang undersjøisk vegtunnel mellom Solbakk i Strand og bydelen Hundvåg i Stavanger.
• Hundvågtunnelen: 5,5 kilometer undersjøisk tunnel mellom Hundvåg og Gamlingen i Stavanger.
• Begge tunnelene blir bygd med to løp med to felt i hver retning. Ryfast er avhengig av Eiganestunnelen, med tanke på finansiering, planar og anlegg.
Eiganestunnelen:
• Ny tunnel frå Schancheholen/Våland kolonihage til Tasta. Tunnelen blir 3,7 kilometer lang, med to løp og fire kjørefelt.
• Eiganes nord: 1,3 kilometer lang firefelts veistrekning frå Byhaugtunnelen til Smiene på Tasta.
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Anlegg