Andre halvdel av Solbakktunnelen lyst ut

Mandag ble andre halvdel av Solbakktunnelen lyst ut. Entreprenøren som får jobben skal blant annet bygge rundt sju kilometer tunnel med to løp.

I løpet av måneden blir det kjent hvem som får oppdraget med å bygge første del av Solbakktunnelen, fra Solbakk til Hidle, som ble lyst ut før jul. Arbeidet starter i mai.

Tunnel og bru
Mandag lyser Statens vegvesen ut kontrakten på den andre halvdelen av tunnelen, fra Hundvåg nord til Hidle. Byggingen skal være i gang tidlig i høst.

- Interessen for den første delen av tunnelen var stor, så vi håper interessen er like stor nå. Forskjellen mellom de to kontraktene er at det i denne er en 100 meter lang bru og en rundkjøring med undergang, i tillegg til alt tunnelarbeidet, sier Anne-Merete Gilje i Statens vegvesen. Hun er delprosjektleder for Ryfast.

Frist i juni
Som kjent er Solbakktunnelen en tunnel med to løp, så totalt er det snakk om rundt 14 kilometer med tunnel som skal bygges.

Fristen for å levere anbud er sett til 6. juni.

Noen Ryfast-fakta
Ryfast består av to hoveddeler:

• Solbakktunnelen: 14,3 kilometer lang undersjøisk vegtunnel mellom Solbakk i Strand og bydelen Hundvåg i Stavanger.

• Hundvågtunnelen: 5,5 kilometer undersjøisk tunnel mellom Hundvåg og Gamlingen i Stavanger.

• Begge tunnelene blir bygd med to løp med to felt i hver retning. Ryfast er avhengig av Eiganestunnelen, med tanke på finansiering, planar og anlegg.

Eiganestunnelen:
• Ny tunnel frå Schancheholen/Våland kolonihage til Tasta. Tunnelen blir 3,7 kilometer lang, med to løp og fire kjørefelt.

• Eiganes nord: 1,3 kilometer lang firefelts veistrekning frå Byhaugtunnelen til Smiene på Tasta.