Prinsipper for videre utvikling av transportsystemet for Bergensområdet

Samferdselsdepartementet har nå fastlagt prinsipper for den videre utviklingen av transportsystemet i Bergensområdet.

På bakgrunn av behandling i regjeringen fastlegger Samferdselsdepartementet følgende prinsipper:

* Utviklingen av transportsystemet i Bergensregionen baseres ikke på en regionpakke med felles organisering og finansiering nå.

* Aktuelle prosjekt og tiltak må vurderes trinnvis.

* Samfunnsøkonomisk lønnsomhet vektlegges ved prioritering av prosjekter.

* Rammeverket for helhetlige bymiljøavtaler legges til grunn når Bergensprogrammet skal reforhandles etter 2013.

* Samferdselsdepartementet kommer tilbake til dette rammeverket etter framlegging av stortingsmelding om Nasjonal transportplan 2014-2023.

* Økt bruk av tiltak som virker begrensende på personbiltrafikken samt satsing på kollektivtransport vil være en forutsetning for eventuell tildeling av statlige midler gjennom belønningsordningen og bymiljøavtalen.

* Bergensregionen bør for framtiden vurdere å samordne sine prosjekter og tiltak til en samlet pakke der rammeverket for helhetlige bymiljøavtaler legges til grunn.

Regjeringen og Samferdselsdepartementet har behandlet saken med bakgrunn i en konseptvalgutredning (KVU) om transportsystemet i Bergensområdet (”Kjuagutt og stril – mindre bil”), en ekstern kvalitetssikring (KS1) utført av konsulentgruppen Dovregroup /Transportøkonomisk institutt og høringsuttalelser fra lokalt hold. Statens vegvesen har ledet arbeidet med å utforme konseptvalgutredningen samt stått for høring av utredningen hos berørte miljøer lokalt.

Flere opplysninger:

Konseptvalgutredning

Rapport om kvalitetssikring

Brev av 4. april 2013 fra Samferdselsdepartementet til Vegdirektoratet (pdf)