Sikkerheten i anleggsbransjen

Den har den senere tid vært en rekke alvorlige ulykker i anleggsbransjen. Dessverre har flere fått et tragisk utfall. Med rette har helse, miljø og sikkerhet (HMS) i etterkant vært et hyppig diskutert tema blant aktørene i anleggsbransjen. Det er nå viktig at vi benytter dette fokuset til å iverksette tiltak som virker ute på anleggsplassen, og som har langtidseffekt.

Trond Johannesen

Administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)

Andre gjestekommentatorer

Kjell Senneset, Prognosesenteret

Baard Schumann, Selvaag Bolig

Egil Skavang, Arkitektbedriftene

Knut Jonny Johansen, Faveo prosjektledelse

Frode Nilsen, LNS

Johan Arnt Vatnan

Terje R. Venold, Veidekke

Terje Moe, Gustavsen, Statens vegvesen

Peter Gjørup, NCC

Anne Marit Bjørnflaten, Ap

Jon-Erik Lunøe, OBOS Prosjekt

Ole Wiig, NSW

Steinar Gullvåg, AP

Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret

Morten Christensen, MajaTeknobygg

Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk

Stein Tosterud, Unicon

Sven Chr. Ulvatne, Backe Entreprenør Holding

Trygve Slagsvold Vedum, Sp

Elisabeth Enger, Jernbaneverket

Jan Eldegard, byggutengrenser.no

Jon Sandnes, BNL

Kyrre Olaf Johansen

Trond Johannesen, MEF

Martin Mæland, OBOS

Liv Kari Skudal Hansteen, RIF

Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet

Kim Robert Lisø, Skanska Teknikk

Tale Halsør, ZERO

Petter Eiken

Thor Eek, NBBL

Morten Lie, Direktoratet for byggkvalitet

Per Arne Bakken, Nordbohus

Øyvind Skarholt, Byggevareindustriens Forening

Tore Frellumstad, Abelia

Per Jæger, Boligprodusentenes Forening

Flertallet av ulykkene har forekommet blant underentreprenører. Som en direkte følge av dette nedsetter hovedstyret i MEF et arbeidsutvalg som skal komme med forslag til tiltak som vil redusere antallet ulykker i bransjen.

MEF fremmet imidlertid tidligere i år noen overordnede tiltak overfor transportetatene. Vi har blant annet foreslått en overgang til en mer mengdebasert oppgjørsform for

sikringstiltak under kapitel 14 i Statens vegvesens Håndbok 025 – Prosesskoden. Bakgrunnen for forslaget er at dette er en endring som raskt kan inkluderes i kommende kontrakter, og som vi tror vil gi positive resultater.

I dag er det slik at entreprenørene ved anbudsberegning skal oppgi en samlet kostnad (rund sum) for sikringstiltak. Dette er uheldig, og kan i enkelte tilfeller føre til at entreprenørene konkurrerer på sikkerhet. Ledelsen i bedriften skal selvsagt påse at sikringskostnadene medregnes i anbudene, men det er en kjensgjerning at omfanget og kostnadene kan være vanskelig å forutse. For å unngå konkurranse som går på bekostning av sikkerheten oppfordrer derfor MEF Statens vegvesen, og andre offentlige byggherrer, til å gå over til en mengdebasert oppgjørsform for sikringstiltak, som ivaretar at entreprenørene får oppgjør for det tiltakene faktisk koster. Statens vegvesen Region Midt har allerede for enkelte kontrakter inkludert mengdeoppgjør som en spesiell bestemmelse i håndbok 025. Vi mener dette er et skritt i riktig retning, og MEF vil oppfordre Vegdirektoratet til å gjøre denne endringen til en generell beskrivelse.

Videre mener vi det er rom for forbedringer når det kommer til hvordan aktørene som deltar i prosjekter kommuniserer. Hvordan denne kommunikasjonen blir formalisert er særlig viktig når det gjelder HMS. Vi vil blant annet oppfordre byggherrene til å stille krav om at det skal avholdes oppstartsmøter hvor samtlige aktører, underentreprenører inkludert, får delta. I disse møtene bør HMS-arbeid være sentralt. Videre bør byggherrene påse at prosjektbeskrivelsen og andre krav blir videreformidlet til samtlige underentreprenører. Byggherrene må være positive til å gi informasjon, og også til å la underentreprenørene få fremme sine syn.

Det er verdt å poengtere at sikkerheten til de ansatte først og fremst er et ledelsesansvar, i anleggsbransjen som i alle andre bransjer. Ledelsen i entreprenørbedriftene plikter å sørge for at HMS er godt fundert i samtlige arbeidsoppgaver, at det gis god opplæring og at underentreprenører får nødvendig innføring i rutinene på arbeidsplassen. Slik skapes en god HMS-kultur i bedriften. Bransjeorganisasjoner som MEF kan bidra med opplæring som fremmer kompetansen i bedriften om styringssystemer og ledelse. Byggherrene kan på sin side sørge for overordnede retningslinjer som bidrar til økt fokus på sikkerhet.

I tillegg til å være dypt tragisk for de som blir direkte berørt av ulykkene, påvirker disse hendelsene også omdømmet til bransjen som helhet. Dette har negativ virkning på rekrutteringen. Skal anleggsbransjen evne å tiltrekke seg nødvendig og kompetent arbeidskraft i årene som kommer er vi avhengig av at bransjen fremstår som trygg og seriøs. Ansvaret for å påse at utviklingen går i riktig retning på dette området påligger alle involverte parter.