9. november 2012 tok daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa første spadetak i Ryfast-prosjektet.
Ryfast ble vedtatt i Stortinget 12. juni i fjor, og består av to hoveddeler. Solbakktunnelen blir en 14,3 kilometer lang undersjøisk tunnel som knytter Solbakk i Strand til Stavanger. Hundvågtunnelen blir en 5,5 kilometer lang undersjøisk tunnel som knytter Stavanger til Hundvåg.
Solbakktunnelen blir verdens lengste undersjøiske veitunnel, med dypeste punkt 290 meter under havet.
Vegvesenet regner med å fyre av mellom 10- og 15.000 dynamittsalver, og legge 50 kilometer asfalt i tunnelene.
Ryfasts lønnsomhet er avhengig av Eiganestunnelen, som påbegynnes senhøsten i år. Tunnelen blir 3,7 kilometer lang, og går fra Schancheholen/Våland kolonihage til nordre utløp av Byhaugtunnelen i Stavanger.