Foreslår tunnel under Gjøvik

Venstrepolitiker Ketil Kjenseth mener Riksveg 4, Fylkesveg 33 og Gjøvikbanen bør legges i tunnel under Gjøvik.

Ideen om å legge Riksveg 4 i tunnel under Gjøvik er ikke ny, skriver Oppland Arbeiderblad. Men nå foreslår kommunestyrerepresentanten Ketil Kjenseth (V) som også sitter i Oppland fylkesting og er kandidat til Stortinget, at det må diskuteres om også fylkesveg 33 og Gjøvikbanen bør legges i tunnel.

– Når en først tenker en korridor for Rv. 4 under byen, bør en se om det skal være en felles korridor for Gjøvikbanen for å legge til rette for forlengelse av banen nordover. Vi bør også se på etablering av en korridor for Fv. 33 mellom Kallerud og baksiden av Byggmakker Skattum, sier Kjenseth til Oppland Arbeiderblad.

Det betyr at trafikken som i dag ledes via Alfarvegen og Kaspergården mot Rambekk kan foregå under bakkenivå. En slik tunnel vil trolig ha en lengde på ca en kilometer, skriver avisa.

Kjenseth mener man nå må våge å tenke store tanker i Gjøvik.

– Jeg har vært med så lenge i politikken at jeg vet ting tar tid. For ti år siden foreslo jeg at Strandgata burde bli miljøgate. I år skjer det. I valgkampen i 2007 foreslo vi lokk over Rv. 4 mellom CC og Statoil Mjøsstranda for å bedre forbindelsen mellom byen og Mjøsa. Nå ses det på en slik løsning, sier Kjenseth til Oppland Arbeiderblad.

Politikeren kommer til å reise problemstillingen i en interpellasjon til fylkestinget i april.

Trafikkveksten i Gjøvik har vært formidabel de siste ti årene. Økningen på Rv. 4 har vært 25 prosent, mens økningen på Kallerud sør er 53 prosent i perioden 1999 til 2007. Deler av det sentrale vegnettet i Gjøvik har en gjennomsnittlig døgntrafikk på mellom 10.000- 15.000 kjøretøyer.

– Vi kan ikke fortsette å lede en voksende trafikk inn i og gjennom byens mest attraktive områder. I Oppland må vi først som sist venne oss til tanken på at Gjøvik er blitt by, med de muligheter og utfordringer det skaper. Vi må begynne å tenke litt større og litt lenger fram. Planprosesser i by tar tid, finansiering tar tid og det tar tid å få alle aktører med, sier han til Oppland Arbeiderblad.