Terje R. Venold
Konsernsjef Veidekke ASA
Andre gjestekommentatorer
Kjell Senneset, Prognosesenteret
Baard Schumann, Selvaag Bolig
Egil Skavang, Arkitektbedriftene
Knut Jonny Johansen, Faveo prosjektledelse
Frode Nilsen, LNS
Johan Arnt Vatnan
Terje R. Venold, Veidekke
Terje Moe, Gustavsen, Statens vegvesen
Peter Gjørup, NCC
Anne Marit Bjørnflaten, Ap
Jon-Erik Lunøe, OBOS Prosjekt
Ole Wiig, NSW
Steinar Gullvåg, AP
Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret
Morten Christensen, MajaTeknobygg
Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk
Stein Tosterud, Unicon
Sven Chr. Ulvatne, Backe Entreprenør Holding
Trygve Slagsvold Vedum, Sp
Elisabeth Enger, Jernbaneverket
Jan Eldegard, byggutengrenser.no
Jon Sandnes, BNL
Kyrre Olaf Johansen
Trond Johannesen, MEF
Martin Mæland, OBOS
Liv Kari Skudal Hansteen, RIF
Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet
Kim Robert Lisø, Skanska Teknikk
Tale Halsør, ZERO
Petter Eiken
Thor Eek, NBBL
Morten Lie, Direktoratet for byggkvalitet
Per Arne Bakken, Nordbohus
Øyvind Skarholt, Byggevareindustriens Forening
Tore Frellumstad, Abelia
Per Jæger, Boligprodusentenes Forening
Det er viktig at Gustavsen adresserer dette. Statens vegvesen har jobbet mye med sikkerheten på sine anlegg, og noen av virkemidlene de har satt i gang for å få bukt med skadene er viktige også for bransjen. Én ting er at vi setter krav til oss selv og de underentreprenører vi bruker, men når byggherren i tillegg stiller strenge krav øker det sannsynligheten for at resultatene kommer. Alle parter drar i samme retning og det skapes en felleskunnskap og –forståelse om at dette prioriteres. Det tjener alle på.
Gustavsen sier at fellestrekk peker mot at det som oftest er underentreprenører som er offer for dødsulykker, og at årsakene er såkalte ”skal bare”-ulykker. Dette har med holdninger og kultur å gjøre. Under HMS-uka vår i høst brukte vi setningen: ”Ikke la tilfeldighetene styre – ta kontrollen selv”. Det er en setning som betyr mye for oss, og eksemplifiserer hvor lite som skal til for at små snarveier fører til lange omveier.
God HMS er et resultat av holdninger og kompetanse hos alle som arbeider i næringen. Dette er et område hvor alle må gjøre sitt, men ingen kan lykkes alene. Er tiden moden for å innføre en felles, obligatorisk grunnleggende HMS-opplæring for alle som skal jobbe i næringen?
-------------------------
- Nøkkelord
- Gjestekommentarer