– Earth Hour er blitt verdens største klimakampanje fordi folk tar tak i ideen, gjør den til sin egen og sender budskapet videre, sier WWFs generalsekretær Nina Jensen. Statnett opplyser at forbruket gikk ned 200 megawatt i løpet av den ene timen aksjonen pågikk i fjor.
– Det betyr at 5 millioner 40 watts lyspærer av den gamle typen var avslått, forteller kommunikasjonssjef Martha Hagerup Nilson i Statnett til NTB. Informasjonssjef Morten Schau i Hafslund Nett opplyser at de registrerte en nedgang på 104 millioner watt i sitt nettområde i 2012.
170 kommuner
Fredag ettermiddag hadde nesten 170 kommuner har meldt seg på kampanjen
I Alvdal oppfordrer ordføreren Svein Borkhus folk til å holde seg hjemme lørdag kveld og tenke på kommunens fremtid.
– Slukk lyset og gå ut og se på stjernehimmelen. Etterpå kan folk gå inn og varme seg godt med å gjøre noe for å øke folketallet i Fjellregionen, sier han til Østlendingen.
Ellers i landet slukker blant andre Nidarosdomen, Operaen og Holmenkollen lyset. Det samme gjør hoteller, forretningsbygg, rådhus og andre offentlige bygg.
– Imponerende oppslutning
Kampanjen er verdensomspennende, og utallige ikonbygg som Operaen i Sydney, Eiffeltårnet, Buckingham Palace og Empire State Building slukker alle lyset for klimaet.
– Oppslutningen om Earth Hour er imponerende. For hvert år har deltakelsen økt. Det viser at klimaengasjementet er sterkt og at folk vil bidra. Markeringene av Earth Hour rundt om i verden er et godt symbol på at verden deler samme skjebne i klimaspørsmålet, og at vi må stå sammen om å finne løsninger. Earth Hour er et tydelig signal til verdens politikere om å ta klimaproblemene på alvor, sier miljøvernminister Bård Vegar Solhjell.
- Nøkkelord
- Energi