Slik skal sykefraværet falle ytterligere

Sykefraværet innen bygg og anlegg er på vei nedover. Nå skal et nytt grep med involvering bidra til ytterligere nedgang. En ny brosjyre skal hjelpe folk til å engasjere seg.

– Sykefraværet innen bygg og anlegg samt byggeindustrien har vist en synkende tendens de tre siste årene. I siste kvartal i fjor gikk det riktignok litt opp. Men trenden er positiv, og tiltakene vi nå lanserer med denne brosjyren skal bidra til at den positive trenden fortsetter.

Dette sa NHO-advokat Ole Lykke Kjernlie da han presenterte innholdet i brosjyren og veilederen ”Bedre når du er til stede hver dag” på et seminar nylig i regi av Fellesforbundet, Norsk Arbeidsmandsforbund og Byggenæringens Landsforening (BNL). Brosjyren støtter arbeidet med et inkluderende arbeidsliv som partene i arbeidslivet står sammen om.

Bry seg
Brosjyren som er bemerkelsesmessig fri for paragrafer med plikter og myndighetskrav, introduserer de vanlige aktørene som ledelsen, tillitsvalgte og den sykmeldte. Men i tillegg oppfordres også andre ansatte og særlig kolleger til å bry seg.

Siri Bergh som er direktør for Arbeidsgiverpolitikk og HMS i BNL, hadde følgende budskap til forsamlingen under lanseringen av brosjyren:

– Arbeidsgiver skal selvsagt ta sitt ansvar for sykefraværsarbeidet, og også tillitsvalgte har sin plass i dette. Men i BNL brenner vi for at alle skal bry seg uavhengig av hvilken rolle man har i bedriften. Det å bry seg vil være sundt for enhver bedrift når vi snakker om sykefraværsarbeid. Det er snakk om å fange opp signaler og ta grep før noe utvikler seg for negativt og det blir for sent til å få gjort noe med det, sa hun.

–Vi ønsker å synliggjøre at det merkes på en arbeidsplass når en person er borte, og særlig inne bygg og anlegg hvor lagene er så viktige, sa Kjernlie som også påpekte at brosjyren poengterte at det er verdifullt for mange å ha en jobb å gå til, og hvor man kan treffe sine kolleger.

Involvering i alle faser
Brosjyren har også et oppdatert skjema om de lovpålagte fristene og hvilken rolle så vel ledelse som tillitsvalgte og kolleger kan spille gjennom de ulike fasene i et sykefravær.

– Hensikten er å bidra til at alle ansatte kan involvere seg i sykefraværsarbeidet, og nærvær er bedre enn fravær helt fra start for å kunne sette i gang prosesser i bedriften får å unngå at det oppstår langtidssykefravær som er det tyngste arbeidet, kommenterte Kjernlie som samtidig minnet om at sykefravær representerer bortfall av kompetanse som ikke vokser på trær.

I brosjyren slå det fast at alle er velkomne på jobb selv om man ikke kan bidra 100 prosent. Den sykmeldte oppfordres til å ta kontakt med ledelsen for å forklare situasjonen.

– Da er det viktig å ha utarbeidet oppgaver på både kort og lang sikt som kan være aktuelle for ansatte med redusert arbeidsevne, kommenterte Kjernlie.

Den viktige samtalen
Det såkalte dialogmøte er i brosjyren omtalt som fraværssamtale – den viktige samtalen.

– Få vet hva dette er for noe. Her får de svar. Dette er et hovedpunkt fordi det å snakker sammen er kjernen i sykefraværsarbeidet både det forebyggende og når fraværet har oppstått. Vi har prøvd å definere hva et dialogmøte etter å ha søkt kunnskap ute i bedriftene på hvordan de gjennomfører samtalen. Å gå inn i en slik prosess er noe man kvier seg for, men det er en del av arbeidsgiveransvaret som man må lære seg, påpekte Kjernlie som opplyste at NAV har gode kurs med rollespill på dette.

Brosjyren avsluttes med et eksempel på en bedrifts brev til behandlende lege. Her inngår eksempler på tilrettelagt arbeid i bedriften som legen kan vurdere opp mot gradert sykemelding og eventuelt avventende sykemelding.

– Det er viktig å spille inn nyttig informasjon slik at legen som ofte kjenner verken personen elle bedriften særlig godt, har noe å starte med, avsluttet Ole Lykke Kjernlie.

Du kan lese mer fra sykefraværsseminaret i Byggeindustrien nr. 5 som kommer ut 11. april.