Revolusjonerende nyhet i sporvedlikeholdet

Torsdag 21. mars viste Jernbaneverket frem sitt nye tog for mer effektivt sporvedlikehold. (Bildekarusell)

Fakta

Største hastighet: 100 km/t
Lengde: 70 m fordelt på tre vogner
Motorer: 3x500 kW
Produsent: Robel, Tyskland
Bruksområde: Alt av sporvedlikehold. Kan også brukes som beredskapstog for å hente tog som har fått motorhavari på linjen
Stasjonering: Lillestrøm

Byggeindustrien var tilstede da Jernbaneverket viste frem sin nye stolthet på spor 19 på Oslo Sentralstasjon 21 mars.

Det 70 meter lange togsettet består av tre vogner, og fra dette skal alt av sporvedlikehold kunne utføres uten at trafikken på nabospor berøres. Slik skal vedlikeholdet bli mer effektivt, særlig på dobbeltspor

Det er en ny måte å foreta vedlikehold av spor på som nå skal innføres i Jernbaneverket. Ved hjelp av et eget nyutviklet togsett skal alle former for reparasjoner og vedlikehold av sporet kunne utføres fra innsiden av vedlikeholdstoget.

Det nye toget blir å betrakte som et rullende sporverksted med alt maskinelt utstyr om bord. Når toget er på arbeidsstedet kan gulvet åpnes, veggene skyves ut i bredden og dermed kan mannskapene jobbe innendørs på sporet i all slags vær. Imens kan togtrafikken på nabosporet passere uhindret av arbeidene, noe som i dag bare kan skje i sakte fart.

Ivareta dobbeltspor
- Med dette nye toget viser vi hvordan vi effektivt skal kunne ivareta vedlikeholdet på dobbeltsporstrekninger som det nå ser ut til at vi skal få stadig flere av, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

- For at vi skal bli i stand til å holde en så høy stabilitet i driften av banene som mulig og ta den kommende veksten i trafikken, er det svært viktig med effektivt vedlikehold og at arbeidet kan gjennomføres raskest mulig, sier hun.

– Dette nye toget setter oss i stand til å gjøre slikt arbeid raskere og bedre enn før, sier Enger.

Første i sitt slag
Det norske vedlikeholdstoget er det første i sitt slag og er utviklet av tyske Robel i samarbeid med Jernbaneverket. Toget blir stasjonert på Lillestrøm med sitt hovedinnsatsområde på strekningen Drammen – Gardermoen.

Det er testet ut på norske spor og skal settes i full drift i løpet av våren 2013. Fra før er det liknende tog i drift i Østerrike og i Sveits. Jernbaneverket anser det som sannsynlig at det kan bli anskaffet flere slike togsett etter hvert for å få et mer effektivt sporvedlikehold.