Arena USF

Arena USF

Sted: Bergen

Prosjekttype:
Rehab/ombygging, kulturhus

Budsjettramme eks mva:
105 millioner kroner

Bruttoareal: 3.000 kvm

Tiltakshaver:
Stiftelsen Kulturhuset USF 

Hovedentreprenør: Donar

PRL, prosjekt- og byggeledelse: Sweco

Arkitekt og IARK: Rambøll

Landskapsarkitekt:
Smedsvik landskapsarkitekter

Rådgivere: RIB, RIV, RIE, RIAku, IKT: Rambøll - RIBr: Branndokumentasjon & Sikring - Sceneteknikk: HK Arkitekter 

Underentreprenører/leverandører: Betongsaging: Betongskjæring - Metallarbeider: Fana Stål - Smedarbeider: Johs Sælen & Sønn - Innredning: Faginnredning - Maler og gulvlegger: Kenneth Eliassen - Murer: Murmester Aastvedt - Sceneteknikk: Nixmaster Høgset - VVS: Bravida - Lås og beslag: Låsservice - Byggvask/ rent bygg: Rent Tørt Bygg Consult - Elektro: Ing Hans Pedersen - Parkett og tregulv: Bo Andren - Ståldører og brannporter: Ulefos Brug - Laminatdører: Swedoor - Gulvstøp: Betonggulv - Himlinger og foldevegger: Acusto - Taktekking og beslag: Fløysand Tak - Byggevarer: Byggmakker - Branntetting: Firesafe - Toalettskillevegger: Skauan & Gilbert - Porter: Windsor  - Maskiner/utstyr: Ramirent

Røkeriet en scene verdig Tom Waits.

På spørsmål om hvilken artist han aller helst ville hatt på den ombygde scenen Røkeriet på Kulturhuset USF på Georgernes Verft i Bergen, svarer kulturhussjef Jon Tvilde at han ønsker seg Tom Waits.

Elektronisk forsterket musikk
Arena USF er et ombyggingsprosjekt som omfatter konsertarenaen Røkeriet, bygget for elektrisk forsterket musikk. I tillegg til konsertarenaen er store deler av bygningsmassen bygget om eller oppgradert. Arbeidene er planlagt av Rambøll Norge, som har vært arkitekt og interiørarkitekt og prosjektert konstruksjon, elektro, VVS, akustikk og IKT. Donar AS har utført de bygnings-
messige arbeidene i hovedentreprise. Tekniske fag er utført i delte entrepriser. Totalkostnadene er på 105 millioner kroner. Tiltakshaver er Stiftelsen Kulturhuset USF. Byggearbeidene startet 14. desember i 2011. Arena USF ble tatt i bruk 27. februar i år.

62 rom
Kulturhuset USF holder til i en gammel sardinfabrikk på Nordnes i Bergen. Bygget består av tre hovedbygnings-
kropper, to av mur og en av tre. Arena USF ligger dels i en gammel trebygning og dels i en gammel murbygning. Det er i dag cirka 100 leietakere i bygget, kino, kafé og flere scener i bygget.

Prosjektleder Magnus Halsør i Donar forteller at selskapet har utført arbeid på et areal på 3.000 kvadratmeter. Halvparten av dette omfatter Arena USF. Jon Tvilde har regnet ut at Donar har utført arbeid i 62 ulike rom i bygget.

Bygget ble strippet ned innvendig. Der Røkeriet nå ligger var det tidligere to etasjer. All bæring i første etasje ble tatt bort og erstattet med stålbjelker spesiallaget i Tyskland. Hele andre etasje ble tatt bort. Det ble støpt et betongdekke og skrudd fast lecaplank i underkant av tredje etasje, som lydhimling. En lysgård midt i bygget er bygd inn. Et nytt tak på 270 kvadratmeter er lagt. Ved siden av dette ligger det et nytt ventilasjonsbygg. Ved siden av hovedbygget lå det et lite stallbygg som er revet og erstattet med et nytt bygg kledd med cortenstål. I dette ligger et ventilasjonsanlegg.

1.500 mennesker
Hele Arena USF er i praksis innkapslet i leca og gips. Det ble bygget nye toaletter for publikum og hvilerom for artister. Rømningsveiene er utvidet. Fem øvingsrom for musikk er oppgradert og isolert. En ny dansesal og flere andre rom er innredet. Inngangspartiet er utvidet og oppgradert. Røkeriet kan romme cirka 1.500 mennesker, mot tidligere 700. Hele bygget kan romme langt over 2.000 mennesker på en gang. Mellom scenen og laste-/losseområde utenfor bygget er det bygget ny forbindelse, noe som gjør at det nå er mye enklere å få utstyr inn på og av scenen.

Det ble praktisert rent tørt bygg etter riveperioden, med egne avtrekk og slanger ut av bygget. Det var tettet mot de andre delene av bygget. For å unngå fukt i konstruksjonen ble det brukt telt over lysgården. Arena USF og de oppgraderte områdene har universell utforming. Det ble meislet ut et betonggulv på 1.000 kvadratmeter og kjørt bort nesten 1.700 tonn betong. På grunn av all betongen er sorteringsgraden for byggavfall på 98 prosent.

Akustikk tilpasset musikk
Anleggsleder Tom Erik Kirkerud i Donar forteller at alle tekniske installasjoner i Arena USF er nye.

– Vi har hatt fokus på gode akustiske løsninger tilpasset den type musikk som skal fremføres. Store deler av veggene i Arena USF er kledd med stående eikespiler med bakenforliggende akustiske absorbenter.

Bygget har elektrisk oppvarming og balansert ventilasjon med varmegjenvinning. Det har sentral driftskontroll og er delvis sprinklet. 60 bygningsarbeidere var med da aktiviteten var på topp.

Krevende riving
Magnus Halsør forteller at prosjektet har bydd på mange utfordringer.

– Det mest krevende vi gjorde var å fjerne andre etasje inne i det fire etasjers bygget og erstatte eksisterende betongkonstruksjoner med store stålkonstruksjoner. Dette stilte store krav til statikk, logistikk og HMS. Vi måtte også ta hensyn til de som har kontorer i overliggende etasjer og tilstøtende arealer. I en relativt kort periode måtte vi evakuere brukerne i overliggende etasjer og plassere dem i en midlertidig kontorrigg. Siden byggeplassen var så trang kom vi ikke inn med rivemaskiner, men måtte bruke mindre maskiner inne i bygget. Fremdriften var en utfordring siden hele gulvet i konsertsalen måtte meisles ut og vi så måtte støpe nytt gulv, sier Halsør.

– For oss har dette vært et veldig utfordrende og morsomt prosjekt. Vi har utført store betongarbeider med høye krav til overflatefinish og krevende konstruksjoner, som for eksempel en forskalt svingtrapp med synlig betong. Mye av rivearbeidet og betongarbeidet har vært teknisk komplisert, sier Halsør.

Funksjonelt bygg
Sivilarkitekt Ingse Andersen i Rambøll Norge forteller at det arkitektoniske hovedgrepet har vært å etablere den nye salen slik at den ble funksjonell, med god tilkomst både for publikum og artister og utstyr.

– Den største utfordringen har vært å skape et konsertvolum i et eksisterende bygg som har vært i drift. Etablering av ny bæring og skillekonstruksjoner som utveksler for overliggende etasjer har vært en stor byggeteknisk oppgave for vår RIB-avdeling. Det var først etter at deler av bygget var revet vi kunne se hvilken tilstand det var i. Det var krevende å få plass til fremføring av ventilasjonskanaler. Etablering av ventilasjonsrom i et bygg på utsiden av hovedbygget og plassering av kanaler i veien forbi bygget var her essensielt, sier Andersen.

Ingen knuste ruter
Sivilingeniør Haider Mualla i Rambøll Norge sier at den største byggetekniske utfordringen for RIB-avdelingen ikke var selve beregningene, men lå i å få til en rivning uten at den verneverdige delen av bygget over rivningsområdet ble skadet.

– I etasjene over konserthallen er det glassvegger fra 1910-1920 som ikke måtte skades. Vi måtte også unngå deformasjoner og nedbøyninger. Rivningsarbeidene gikk bra, ikke en rute ble knust. Det var også utfordrende at rivningsområdet dels lå i en 140 år gammel bygningsdel av tegl og trebjelker og dels i en cirka 100 år gammel del av betong. Det har blitt foretatt mange ombygginger siden bygningsdelene var nye, noe som ikke gjorde rivningen enklere, sier Mualla.

Interiørarkitekt Ørjan Djønne i Rambøll Norge sier at konsertsalen er kledd med eikepanel med spalter for å diffusere og absorbere lyd.

– Eikepanel gir også et pent uttrykk. Vi har brukt materialer med lang levetid som også har referanser til byggets historie, som messing og eik. På toaletter har vi brukt corian, et materiale som tåler mye og som kan slipes når det er slitt. Vi har prøvd å gi bygget et tidløst og klassisk uttrykk. Den største utfordringen var å få til de ønskete akustiske løsningene, sier han.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter