Flere rådgivere til Samferdselsskolen

Antallet rådgiversøkere til årets Samferdselsskole mer enn doblet seg siden i fjor men entreprenørene henger fortsatt etter, og «rektoren» tror han vet hvorfor.

- Det er klart at den private bransjen har andre drivere og rammer enn den offentlige sektoren, og slik skal det jo også være, men det er tydelig at dette gir skjevheter i samspillet, sier «rektoren» for Samferdselsskolen, Odd Erling Botn. Han lurer på om oppgangen i søkertallet fra rådgiversiden viser at rådgiverne har oppdaget en arena for å jevne ut denne skjevheten, men tror ikke er hele forklaringen.

- Tilbakemeldingene fra ledelsen hos entreprenørene er at de vil ha sine ansatte med på Samferdselsskolen, men sliter med å få dem til å prioritere utdanning i en travel hverdag, sier Botn til vegvesen.no, som understreker at søkertallene fra byggherresidene på bane og veg har holdt seg stabilt høye siden starten.

Produktivitet kontra utvikling
Prosjektlederen har sett av to tidligere kull at entreprenørene har mye å lære fra både rådgiverne og byggherrene, og vice versa.

- Man kan gjerne klage over at det er mye å gjøre, at man ikke har tid, at det er for mange problemer og frustrasjoner i arbeidsdagen til å bruke tid på utvikling og så videre og så videre. Men da må man også gjøre noe med det. Det er lite sannsynlig at det blir mindre å gjøre i tiden fremover, og da kan man jo spørre seg; Blir det lettere eller vanskeligere med utvidet kunnskap om «de andres» hverdag, frustrasjoner, rammevilkår og gode ideer, samt et stadig økende nettverk av likesinnede? Utvikling er en garantert investering, ikke en utgiftspost, hevder Botn, og viser til tidligere deltakere om man er i tvil når det gjelder Samferdselsskolen.

Frykter selvskudd
Lederen for skolen tror at mange skyter seg selv i foten ved å konstant løpe etter utfordringene og aldri si nei.

- Å prioritere er ikke bare å rangere stadig økende antall oppgaver. Det handler om å ta personlig ansvar for å velge bort. Alternativet er at kvaliteten på det som gjøres blir stadig dårligere. Jeg tror de som kjempet frem de lovfestede rettene en arbeidstaker i dag har gjorde det med smartere motiver enn å sy puter under armene på oss, sier rektoren.

Oversikt og selvinnsikt
- Alle vet at når farten øker, øker også tunnelsynet, og jeg undrer meg om ikke mye av problemene vi har i dag skyldes at ingen har tid til å stoppe opp og få seg et ordentlig overblikk. Folk sitter i sin egen boks og stresser på grunn av alle omstendighetene. De er alt for opptatt med å løse problemene til å se hva som faktisk skaper dem, slik at de kan bidra til å gjøre noe med det. Det handler om utvikling og det handler om å ta ansvar der man kan, sier Botn, og hevder at Samferdselsskolen er en unik arena for å skaffe seg både oversikt og selvinnsikt.

Han mener at erfaringene fra to tidligere kull har påvist en del forbedringsmuligheter:

- Selvsagt spiller organisasjonsstørrelser og kompleksitet en viktig rolle her, men det Samferdselsskolen tilbyr er verktøy for å håndtere dette på en bedre måte enn det som ofte er tilfelle i dag.