Totalentreprise på fv. 78 lyst ut

Parsellen "Arm Ømmervatn" er lyst ut i markedet, og dermed er det snart bygging på alle prosjektene på fv. 78 på Helgeland.

Det spesielle med "Arm Ømmervatn" er at oppdraget er lyst ut som en totalentreprise. Det er en kontraktstype som hittil er lite brukt i Statens vegvesen.

- Vanligvis skal en entreprenør bygge vegen, men nå skal den i tillegg gjøre byggeplanlegginga selv, sier prosjektleder Steinar Livik.

- Det betyr at vi gir entreprenøren en større frihet. Den skal følge våre retningslinjer og krav, og vi skal ha samme kvalitet som tidligere, men vi gir færre instrukser på hvordan oppgavene skal utføres, sier han.

- Vi har tro på denne kontraktstypen, der entreprenørene får bruke sin kompetanse til å finne gode løsninger på utfordringene. Vi skal likevel ha god kontakt, og som byggherre skal vi fortsatt følge opp at jobben utføres som planlagt.

Tilbudsfristen er 15. mai 2013.

Kontraktstypen ligner den som kommer for utbygginga av E6 Helgeland.

Mellom fv. 78 ved Drevja og E6 ved Ømmervatn skal man bygge en bedre forbindelse for trafikk mellom Sandnessjøen og Mo i Rana. Vegen skal i hovedsak følge samme trasé som dagens fv. 254. Vefsn kommune ba i 2012 om å få utredet en alternativ trasé ved Sandbukten, men Nordland fylkeskommune holder fast på den som er vedtatt.

Den 8,3 km lange strekningen har variabel bredde, men skal nå bli 7,5 meter over det hele. Statens vegvesen skal oppgradere vegen med å fjerne bakketopper og kurver/svinger. De skal også skifte ut to bruer. Vegen har dårlig bæreevne, men skal nå bli godkjent for 10 tonns aksellast. Det blir asfalt på hele strekningen. Når vegen er ferdig blir det satt opp en bomstasjon øst for Drevjamoen.

Etter planen skal man begynne å bygge ca. i juni 2013 og være ferdig høsten 2014.

Les mer om utlysningen her