I mars i fjor brøt Altinn regelrett sammen da skattyterne skulle sjekke egen selvangivelse.
I tillegg ble opplysninger om en skattyter fra Oslo tilgjengelig for flere enn skattyteren selv.
– Jeg kan garantere at de samme feilene som oppsto i fjor, ikke vil oppstå i år, sier direktør Kjersti Lauritzen.
Torsdag deltok hun på seminar i regi av skatteetaten for blant annet å redegjøre for hvilke endringer og tiltak Altinn har truffet for å møte det forventede presset mot portalen når selvangivelsen legges ut 19. mars.
– Ikke nervøs
Den konkrete feilen som skapte treghet i systemet i fjor og førte til sammenbrudd, er identifisert og rettet, forsikrer Lauritzen.
I tillegg er systemet ettergått med lys og lykte for å identifisere mulige områder hvor det kan tenkes å oppstå problemer. Der slike mulige områder er funnet, er tiltak truffet.
Tekniske løsninger som kan tenkes å skape flaskehalser, er identifisert og erstattet med nyutviklede løsninger. Og serverkapasiteten er oppgradert og økt, forteller Altinn-direktøren.
Omfattende tester
– På toppen av det hele er grundige ytelsestester gjennomført med gode resultater, sier Lauritzen.
Likevel vil hun ikke garantere 100 prosent at problemer ikke vil oppstå.
– Alle som arbeider med tekniske løsninger, er klar over at endringer kan medføre feil. Men vi er godt forberedt til 19. mars, sier Altinn-direktøren, som forsikrer at hun ikke er nervøs før den store dagen.
– Alvorlig glipp
På seminaret kommenterte hun glippen i fjor da uvedkommende kunne lese opplysninger om en skattyter fra Oslo.
– Det var alvorlig, ikke minst for folks tillit til digitale løsninger. Men sensitive personopplysninger om skattyteren var ikke tilgjengelig for uvedkommende. Det de hadde mulighet til å se, var navnet og fødselsnummeret til skattyteren og vedkommendes ektefelle. Det uvedkommende kunne se, kan sammenlignes med det uvedkommende ser dersom de titter ned i en annens postkasse og der ser et brev med postkasseeierens navn og fødselsnummer, presiserte Altinn-direktøren.