Før ulønnsomt - nå lønnsomt

I Norge har man tradisjon for å spare seg til fant nå det gjelder samferdselsutbygging – og ikke minst når det gjelder å skaffe penger til vedlikehold av veier og annen infrastruktur. Nå viser nye beregninger fra Statens vegvesen at utbygging av kollektivtrafikk gir størst samfunnsøkonomisk lønnsomhet i Oslo.

En rekke store prosjekter som T-bane til Fornebu, bredere E18 vestfra med egne kollektiv- og sykkeltraseer, T-bane til Ahus, trikk til Tonsenhagen og fjordtrikk via Vippetangen utgjør flere titalls milliarder kroner i utgifter. Dette har tidligere blitt sett på som rene utgiftsposter, men nye beregninger fra Statens vegvesen viser nå det motsatte, skriver Aftenposten.

Beregningene viser at prosjektene som utgjør Oslopakke 3 vil gå med milliardoverskudd. For hver krone som blir investert i Oslo-trafikken, får man igjen 2,43 kroner.

Vi er glade for at regnemestrene i Vegdirektoratet nå endelig har fått frem slike positive tall. Håpet er at regnemestrene også i Finansdepartementet nå vil akseptere dette. Det sitter nok langt inne, men det er lov å håpe.

En av årsakene til at man nå får frem helt andre tall en tidligere, er selvsagt at man trekker inn elementer som betyr mye når man skal lage et samfunnsregnskap.

Vi har alltid hevdet at det beste for et land er å investere i god infrastruktur. Nå er begynner dette å sive inn både i forvaltning og politikk.

For Norge er det selvsagt helt avgjørende at man nå gjør noe med det enorme etterslepet vi har i samferdsel både til vedlikehold og til nye prosjekter. Det beste vi nå kan gjøre er å bruke oljepenger til å ruste opp vårt eget land. Det gjør at vi også kan ha konkurransekraft når de store inntektene fra olje- og gass en dag blir mindre.

På Byggedagene som arrangeres i neste uke, blir også dette et tema.