Vegvesenet: Lønnsomt med kollektivutbygging i Oslo

Nye beregninger fra Statens vegvesen viser at utbygging av kollektivtrafikk gir størst samfunnsøkonomisk lønnsomhet i Oslo.

En rekke store prosjekter som T-bane til Fornebu, bredere E18 vestfra med egne kollektiv- og sykkeltraseer, T-bane til Ahus, trikk til Tonsenhagen og fjordtrikk via Vippetangen utgjør flere titalls milliarder kroner i utgifter. Dette har tidligere blitt sett på som rene utgiftsposter, men nye beregninger fra Statens vegvesen viser nå det motsatte, skriver Aftenposten.

Beregningene viser at prosjektene som utgjør Oslopakke 3 vil gå med milliardoverskudd. For hver krone som blir investert i Oslo-trafikken, får man igjen 2,43 kroner.

– Vi nærmer oss nå sannheten for samfunnsøkonomisk lønnsomhet for samferdselsprosjekter som dette. Mye takket være at man har begynt å trekke inn elementer i regnestykkene som er viktig, som fremkommelighet og trafikksikkerhet, sier fylkesordfører for Akershus, Nils Aage Jegstad (H).

NHO Logistikk og transport er enig.

– Dette er den mest lønnsomme investeringen Norge gjør på fastlandet, sier direktør Erling Sæther.

Statens bidrag til Oslopakke 3-prosjektet vil gå fram av ny Nasjonal transportplan (NTP), som blir lagt fram av regjeringen i april. (©NTB)