Foreløpig ingen krav mot NetCom

Det er foreløpig usikkert om NetComs driftsstans vil få et økonomisk etterspill.

Vi har ikke kjennskap til at noen av våre kunder skal ha kommet med krav om erstatning, sier kommunikasjonssjef i NetCom, Guri Wormdahl, til NTB. Ledelsen i NetCom satt tirsdag i møter for nettopp å diskutere hvordan de skal håndtere eventuelle krav. Mange av NetComs mobilkunder opplevde at telefoner ikke virket eller at trafikken gikk tregere enn normalt søndag og delvis mandag. Rundt 20 prosent av NetComs 1,2 millioner kunder ble rammet. I tillegg var det mange SMS-meldinger som overhodet ikke kom igjennom. En feil i nummerdatabasen, en såkalt indekseringsfeil, var årsaken til at de fleste av selskapets 3.000 bedriftskunder ble rammet av driftsstansen. Eksperter fra Siemens fant at feilen lå i nummerdatabasen som kobler samtaler og meldinger til riktig mottaker, sier Wormdahl. Om problemene får etterspill og kan ende opp i et erstatningsmessig oppgjør var foreløpig uklart i formiddagstimene tirsdag. NetCom selv kan ha tapt opp mot seks millioner kroner på driftsstansen. Blant de største bedriftskundene er Aftenposten og Peppes Pizza.