Byggingeniørstudenter til Kina

Byggingeniørstudentene fra Universitetet i Stavanger har vært på studietur til Kina. Les Einar Bjertness' reisebrev fra den den 12 dager lange turen.

Onsdag 23. januar møtte 32 studenter pluss en foreleser på Stavanger lufthavn Sola, klare for studietur til Beijing og Shanghai. Vi fikk utdelt hettejakker og piqueskjorter. Flyturen til Beijing var lang, og med varierende mengder søvn, men preget av godt humør og en god porsjon spenning.

Dag 1: Vi landet torsdag 24.01. på ettermiddagen, lokal tid. På flyplassen ble vi scannet med varmesøkende kamera, og det var ett dårlig tegn når tre studenter ble tatt med til ”quarantine examination room”. Ubehagelige bilder av kinesere med hvite gummihansker meldte seg umiddelbart i hodet, men vi slapp med skrekken, og fikk fortsette gjennom passkontrollen. Deretter gikk turen med buss til Radisson-hotellet. Det var intet program denne dagen, men vi gjorde oss litt kjent i området, og spiste middag på restauranter i nærheten.

Dag 2: Vi ble plukket opp kl 08:30 på hotellet, og først på programmet sto nasjonalgalleriet, ett gigantisk bygg formet som ett halvt egg. Ikke helt ulikt vårt eget vikingskip på Hamar, men som alt annet i Kina: Mye større. Nasjonalgalleriet hadde en spennende arkitektur, og fascinerte byggstudenter knipset bilder i hopetall.

Deretter gikk turen til Tiananmen square (Den himmelske freds plass), som er en stor åpen plass midt i hjertet av Beijing. Den kan romme hele en million mennesker, og er verdens største ”city centre square”, eller bytorg. Vi tok fellesbilde av alle, med ett stort bilde av landsfaderen, formann Mao i bakgrunnen. Mao har et relativt dårlig rykte i vesten, men i Kina er han en stor helt. Om det er på grunn av streng kontroll av media og informasjonsflyt, som igjen har ført til uvitenhet, eller det faktum at han grunnla folkerepublikken og holdt koloniseringskåte vestlige stormakter unna, vites ikke. Antagelig en mellomting.

Vi vandret videre til den forbudte by, der kun keiseren og hans nærmeste hadde lov til å oppholde seg. Den forbudte by var preget av fascinerende, tradisjonell kinesisk arkitektur. Vi fikk også opplyst at for å unngå at uvedkommende skulle grave seg under muren, og inn i den forbudte by, var det 15 lag med brostein over hele området!

Etter lunch var vi på en silkefabrikk, der vi lærte hvordan silke blir laget. Mange av studentene gikk til anskaffelse av alt fra dyner til skjerf laget av silke. Videre dro vi til himmelens tempel, et stort rundt tempel på toppen av en ås. Like ved lå perlemarkedet, berømt for billige varer av dårlig kvalitet, og aggressive selgere, der dyktige forhandlere kan skaffe billige klær, sko, nips og naps. Kvelden ble avsluttet med middag på hotellet, og noen av oss dro til en bargate, for å oppleve litt kinesisk drikkekultur. Det er ikke uvanlig at kinesere henger over bordet og sover fordi de har drukket for mye. Begrensninger i skjenkebestemmelser er ikke-eksisterende, og flere må bæres ut av baren når de skal hjem!

Dag 3: Vi kjørte ut av byen, opp til fjellene, hvor den kinesiske mur befinner seg. Været var strålende, og den fantastiske muren strakk seg opp og ned mellom fjelltopper, så langt øyet kunne se. Den nesten 9000 km lange murenregnes som verdens største byggverk, og er visstnok synlig fra verdensrommet!

På vei hjem dro vi innom olympic park, og ”fugleredet” – stadion der friidrettsøvelsene fant sted under OL i 2008. Det var ett overveldende skue for byggingeniørspirer fra lille Norge. Like ved fugleredet lå ett tårn der toppen av bygningen var formet som sveisen til Elvis!

Dag 4: Etter noen dager med relativt ren luft, hadde dessverre forurensingen tatt seg opp igjen og sikten var dårligere. Vi dro til financial district og så på imponerende bygninger, både høye tårn og former som vi ikke trodde var mulig.

Bussen tok oss videre til city planning hall, hvor de hadde laget en stor modell av hele Beijing. Detaljnivået var imponerende. Vi fikk også se en film om byen i fortid, nåtid, og planene for framtiden. Byplanlegging er ekstra aktuelt i en by som legger på seg med mer enn halvparten av Norges befolkning hvert år, og hvor innbyggertallet i dag er 20 millioner! Dersom de holder det de lovet i filmen, skal Beijing i 2020 fremstå som en miljøvennlig, trygg by med fokus på lokalsamfunn og bærekraft. Med andre ord – totalt motsatt av dagens tilstand. Det høres meget tvilsomt ut, men på den andre siden – er det noen som kan få det til, er det kineserne!

Dag 5: Vi sto opp grytidlig, for å rekke toget. Det var ett stykke til togstasjonen, og trafikken i Beijing får norsk morgen-rush til å fremstå som ett svært begrenset problem. Derfor måtte vi beregne god tid. Fra stasjonen gikk turen videre til Shanghai. Toget gikk i 350 km/t tidligere, men etter en ulykke, ble farten satt ned til 300. Som om det ikke hadde vært farlig å krasje i den farten…

Vel fremme i Shanghai, var det mye varmere enn i Beijing, og solbrillene måtte fram! Hotellet var glimrende, men panoramavindu mellom bad og soverom føltes litt spesielt. Det gikk heldigvis an å trekke for.

Dag 6: Første dag i Shanghai ble benyttet til å besøke to skyskrapere. Først var vi i toppen av ”flaskeåpneren”, Shanghai world financial center, som er verdens fjerde høyeste bygning (tredje høyest målt til øverste etasje) Deretter dro vi til ”TV-tower”, ikke akkurat noen småtass det heller. I sistnevnte var det store glassvinduer rett ned som vi kunne gå på. Mange ble svimle av å se ned under føttene sine, på de små prikkene av noen biler som snodde seg langs veiene…

Dag 7: For de som ønsket, var det tur til Chong Ming Island, en øy i det gigantiske Yangtze-deltaet (Yangtze-elven er opptil en mil bred på det største) Her ble vi møtt med en kinesisk lunch de fleste stilte seg skeptiske til. I Norge hører vi historier om alle kullkraftverkene i Kina, og at de åpner et nytt kullkraftverk hver uke, men det var fascinerende å se at de på Chong Ming hadde både fullskala vindmøller, i tillegg til solcellepaneler/solfangere på hustakene.

Dag 8: I dag sto universitetsbesøk på Tongij University på programmet. Tongij har ca 100000 studenter, og består av en hel bydel i Shanghai! Vi ble vist rundt på ulike avdelinger for urban design og planlegging, og fikk innføring om ulike prosjekter i inn-og utland, designet av Universitetet, de fleste gjennomført eller vedtatt bygget.

Dag 9: Vi måtte selvsagt teste ut forhandlingsferdighetene i Shanghai også. Derfor var vi på ”fake market”. Her fikk man kjøpt det meste, brukelig og ubrukelig, men man kan uansett ikke forvente for mye av kvaliteten. Hva gjør vel det når t-skjorter koster 20 kr? Etter å ha shoppet fra oss, sto en bedre kinesisk lunch i et fint hotell på programmet. Deretter ble vi kjørt videre til tesmaking, før gamlebyen i Shanghai sto for tur. Det nærmet seg kinesisk nyttår, og de var i full sving med pyntingen.

Dag 10: Dette var siste dagen med obligatorisk program, men likevel manglet vi 10-12 studenter. Disse lå på hotellet med store mageproblemer. ”Tilfeldigvis” hadde alle disse valgt sandwich til lunch et par dager tidligere… Vi andre dro til Shanghai Expo, som egentlig var en utstilling i 2010, der mange land, inkludert Norge hadde hver sin paviljong, eller bygning med utstilling fra sine hjemtrakter. Området var gigantisk, på nesten 6 kvadratkilometer, men dessverre var de fleste paviljongene revet.

Vi besøkte den Saudiarabiske og den italienske paviljongen. Saudi-Arabia viste med imponerende teknologi en 4D-film av alt fra fjell, natur og folkemengder til religiøse ritualer, landsbyer og moderne bygninger i hjemlandet. I den italienske var det Ferrari, vin, smykker og design som sto i fokus. Denne var ikke like fancy, men mer utstillingspreget. Da lørdagskvelden meldte sin ankomst, hadde vi bestilt bord i toppen av Radioson-hotellet, med ca 45 etasjer og en rund kuppel som roterer sakte, slik at man i løpet av måltidet får med seg utsikten til hele Shanghai. Fantastisk mat og uslåelig utsikt rettferdiggjorde de litt stive prisene.

Dag 11: De fleste begynte å komme seg etter mageproblemene, og denne dagen gjorde alle som de ville. Mange dro i en dyrepark, der høydepunktene var pandaer, bjørner og slanger, mens andre benyttet dagen til shopping og massasje. De fleste samlet seg til turens siste middag, på en glimrende italiensk restaurant. Det gikk i pizza, lasagne, risotto og ulike typer kjøtt. Noe trist stemning preget kvelden, da de fleste innså at en fantastisk tur snart er over!

Dag 12: Vi ble hentet på hotellet kl 10:30. På vei til flyplassen, kjørte vi motorveier med kryss over 4-5 plan, som man finner over hele Shanghai. Pga plassmangel, bygges ofte motorveiene i to etasjer, dvs en motorvei på bakken, og en på bro over bakken.

Vi fikk også et glimt av verdens første svevetog, som går på magneter i stedet for skinner. Toget ”svever” 1 millimeter over ”skinnene”.

Nå venter dessverre vintertriste, sure Stavanger, med regn, vind, kulde og litt av hvert å ta igjen på skolen.

Til våre sponsorer: Block Berge Bygg, NCC, Norconsult, Kverneland Næringspark, Lothe Bygg, Hå Element, Dimensjon, UiS, SIS og Stavanger kommune, vil jeg på vegne av alle deltakerne si: Tusen takk for en fantastisk tur!