Midtlivsungdommen vil kjøre heis hjemme

Det norske heisløsningsmarkedet er i endring. Nye trender – deriblant i norske hjem – driver utviklingen fremover. Nå vil nemlig midtlivsungdommen kjøre heis inn i seniorlivet.

I tillegg øker ønsket om komfort og hverdagsluksus blant yngre. Resultatet er at heisløsningsmarkedet her til lands går stadig oppover. Ikke minst på hjemmebane.

– De siste årene er markedet for ulike heisløsninger, slik som løfteplattformer i sjakt, betydelig endret her til lands. Det gjelder spesielt i private boliger, hvor det har gått fra å være nærmest ikke-eksisterende til at etterspørselen har gått til topps. I dag ser vi i hovedsak to nokså ulike trender som driver utviklingen. Det dreier seg først om fremst om behovene blant den eldre delen av befolkningen som ønsker å bo i eget hjem så lenge som mulig. Det skal heldigvis lite til i form av spesialtilpassede heisløsninger for ethvert behov, for at denne delen av befolkningen skal kunne oppleve økt livsglede og livskvalitet langt inn i alderdommen i sitt eget hjem, sier Kjetil Eriksen, salgssjef i ThyssenKrupp Encasa, og utdyper;

– En annen årsak til at vi opplever en betydelig vekst i heisløsningsmarkedet, er at også stadig flere yngre etter hvert har fått øyene opp for mulighetene som ligger i denne type løsninger. For denne delen av befolkningen handler det i større grad om å ha tilgjengelige løsninger om gjør en travel hverdag enklere, eksempelvis når man kommer hjem med hendene fulle av handleposer, barn og barnevogner. Ikke minst er det flere – deriblant både unge og eldre – som bor i bygårder, som etter hvert ønsker å etterinstallere heisløsninger, da det forenkler hverdagen og øker livskvaliteten, sier han.

Isolert sett medfører det økt konkret interesse for etterinstallasjon av heisløsninger, siden kostnaden blir begrenset når flere i et sameie eller borettslag deler på investeringen. For mange øker verdien av boligen betydelig mer enn hva det koster å få på plass en heisløsning, nettopp fordi god tilgjengelighet betyr stadig mer.

I parallell registrerer ThyssenKrupp Encasa at stadig flere godt voksne nordmenn velger å investere i heisløsninger for hjemmet i forbindelse med bygging av nytt hus.

Planlegger for seniorlivet
– For mange som bygger hus når de er i 50-60-årene, er det som regel snakk om at det blir deres siste hus. Derfor er det for mange av dem viktig å tenke fremover på alderdommen, og velge de riktige løsningene for en god alderdom i egen bolig. Vi opplever derfor at stadig flere velger å gå til anskaffelse av heisløsninger som gjør hverdagen enklere i dag – og i morgen. Disse to ulike befolkningsgruppene har likevel mer til felles enn man skulle tro, sier Kjetil Eriksen, og utdyper;

– En erverdig bygård i Riddervoldsgate i Oslo er blitt rustet opp for å møte behovene, ønskene og kravene til beboerne. Her er det gamle trappeløpet blitt bygget om til også å inneholde en heisløsning, som går fra nederste til øverste etasje, samtidig som den gamle trappen fremdeles er bevart omkring heissjakten. Denne investeringen innebærer at både de eldre og de yngre beboerne i bygården kan ferdes enkelt og trygt til sine egne leiligheter, enten man ønsker den daglige trimmen i trappen, eller har behov for assistanse opp etasjene. Samtidig innebærer investeringen at verdien på leilighetene i gården øker betydelig, ettersom leiligheter med heisløsning jo er mer ettertraktet, noe det også er vilje i markedet til å betale litt ekstra for.

Vekst gir nye teknologiske løsninger
De nye, moderne heisløsningene skiller seg i stor grad fra de heisløsningene vi kjenner fra kun få år tilbake.

‑ Nye materialer, ny utforming og ny funksjonalitet gir muligheten for at hver enkelt løsning kan tilpasses spesifikt til enkelte behov og ikke minst enkelte interiørmessige detaljer. Det gjør at heisløsningen oppleves som mer attraktive, da de ikke bare fyller et behov i hverdagen, men faktisk ser bra ut samtidig, sier Kjetil Eriksen.

Ungt marked med stort potensial
Markedet for denne type løsninger er ennå svært ungt her til lands. ThyssenKrupp Encasa opplever imidlertid at det er en økende trend, i hele befolkningsmassen, i retning av at stadig flere ønsker å investere i heisløsninger for hjemmet.

– ThyssenKrupp Encasa har satset sterkt på markedet for private heisløsninger de siste årene, og satsningen har vist seg å være riktig. Det omfatter deriblant salg til entreprenører, eksisterende bygg, rehabilitering og privatpersoner. Potensialet i markedet er stort, og vi forventer ytterligere vekst i årene som kommer. Det vi har opplevd til nå, er kun begynnelsen av en større trend som vil gi den norske befolkningen et stort løft, avslutter Kjetil Eriksen, salgssjef i ThyssenKrupp Encasa Norge.