Lurt å vrake bilen nå

Er bilen din moden for skraphaugen, er det ekstra lønnsomt å vrake den nå.

– Hvis bilen vrakes før årsavgiften forfaller 20. mars, sparer du avgiftsbeløpet på 2940 kroner for personbiler og 3425 kroner for dieselbiler uten fabrikkmontert partikkelfilter, sier Vidar Olsen, regionsjef i miljø- og gjenvinningsbedriften Ragn-Sells AS.

For få dager siden åpnet bedriften et nytt mottak for vrakbiler på Borgeskogen i Vestfold. Dette kommer i tillegg til de øvrige mottakene i Moss, Sarpsborg, Kongsvinger og Skjerkøya i Telemark.

Fram mot skjæringsdatoen for årsavgiften venter Olsen at pågangen blir høyere enn vanlig.

– Mange bileiere som har vurdert vraking en stund vil erfaringsmessig slå til nå. Fra årsskiftet økte også vrakpanten med en 500-lapp, og er nå oppe i 2500 kroner. Dermed kan det jo til sammen bli en god sydentur av beløpene man sparer og tjener på dette.

Flere vrakes
Ragn-Sells AS samarbeider med et landsdekkende nett av bilopphuggere gjennom selskapet Bilgjenvinning AS, som tar seg av to tredjedeler av alle vrakbiler her i landet.

Ifjor ble 121 608 norske biler vraket, ifølge en oversikt fra Toll- og avgiftsdirektoratet. Det er omtrent på nivå med året før. Den siste tiårsperioden har antallet ligget på mellom 100 000 og 110 000 per år.

Gjenvinngsbransjen mener takten i skrotingen med fordel kunne vært enda høyere.

– Den norske bilparken er gammel. I tillegg finnes det et betydelig antall avskiltede bilvrak på gårdsplasser og i uthus. Disse burde vært sanert av miljøhensyn, sier Aksel Wold, driftskoordinator i Bilgjenvinning AS.

Får nytt liv
Når en skroteferdig bil leveres blir alle skadelige væsker og miljøskadelige deler fjernet og håndtert forsvarlig. Deretter fraktes vraket til en shredder, som kverner bilvraket og sorterer materialet videre. Omlag 85 prosent av mengden gjenvinnes til nye materialer. 10 prosent går til energigjenvinning, mens 5 prosent havner på deponi.

– Gjenvinningen gir materialene nytt liv i form av en rekke produkter som armaturer, kabler, ledninger, aluminiumskarmer, binders, bestikk, kjeler, maskindeler, autovern, togskinner, kumlokk og gjerder. Biler som vrakes inngår i et avansert og miljøvennlig kretsløp, sier Aksel Wold.

Felleseuropeiske krav til håndtering av bilvrak medfører at gjenvinningsgraden må øke ytterligere de nærmeste årene.

– Vi skal opp i 95 prosent fra 2015, så ambisjonene på dette området er svært høye.