Sikrer sjøbunnen med ny metode

Vegvesenet tar i bruk betongmadrasser når de skal sikre sjøbunnen på flere ferjekaier på Sunnmøre.

Betongmadrassene erstatter tradisjonell steinplastring når sjøbunnen i byggingen av nye ferjekaier i sambandet Årvika-Koparneset på Sunnmøre.

I stedet for vanlig, tradisjonell steinplastring, sikres sjøbunnen i den 1 800 kvadratmeter store ferjekaibåsen på Årvik med utradisjonelle «vegvesenmetoder».

– Sikringsmetoden er brukt i oljevirksomheten og ved bygging av industrikaier, men svært sjeldent brukt ved bygging av fergekaier, forteller byggeleder Richard Lunheim i Statens vegvesen.

Kaiene på Sunnmøre bygges om for å kunne ta imot større og mer moderne ferjer. Ferjekaibruene blir 9 x 18 meter. Tilleggskaia på Koparnes forlegnes med 17 meter, ferjekaibåsen på Årvika blir utdypet og det skal monteres ny fendring på begge kaiene.

– Etter å ha revet den gamle kaia på Årvika, utdyper vi ut bunnen til minus 7 meter. Deretter legger vi ut madrassene, hver på 5 x 5,5 meter. Så fyller vi madrassene med betong, forteller prosjektleder Gunnar Yttrehus hos entreprenøren Mesta A/S.

Madrasse-leggingen kommer i gang i mars, kan det legges omlag 100 kvadratmeter om dagen i den 1 800 kvadratmeter store ferjekaibåsen

– Det vil det gå med omlag 600 kubikkmeter betong i madrassene, og vi vil bruke mellom to og tre uker før madrassene før sjøbunnen er sikret. Denne sikringsmetoden har jeg stor tro på, sier Richard Lunheim.

Men ei god sjømil på andre siden av Rovdefjorden, på Koparnes, møter byggherren og entreprenøren Mesta utfordringer. Det viser seg at berget på sjøbunnen har en brattere vinkel en forutsatt. Dette gjør oppgavene med peling og ramming av bunnen blir en mer «vertikal» jobb en ventet.

– Vi skal vel løse dette også med noen justeringer. Etter at sjøbunnen på Årvika og Koparnes er sikret, skal vi i gang med tradisjonelt byggearbeid. Montering og bygging av fenderverk, heisetårn og ferjekaibru og det som ellers hører med til ei moderne ferjekai. Når vi er ferdig med å legge madrasser og pelinga, gjenstår bare rutinearbeid

– Sambandet skal være klar til bruk i begynnelsen av juni, og alt arbeid skal være ferdig inne utgangen av august., sier Gunnar Yttrehus.