MEF: - Dramatisk veiforfall

Dette er en dramatisk økning sammenlignet med den situasjonen fylkene var forespeilet da de tok over ansvaret for 17 000 kilometer veg i 2010, mener Maskinentreprenørenes Forbund.

Forvaltningsreformen, som ble gjennomført 1. januar 2010, flyttet ansvaret for om lag 17 000 km veg fra staten til fylkeskommunene. I høringsrunden i forkant av reformen satte fylkeskommunene som krav at reformen måtte følges opp med økte bevilgninger for å dekke etterslepet.

- Rapporten viser at situasjonen på norske veger er langt mer dramatisk enn myndighetene har sagt tidligere. Etterslepet på vedlikeholdet må stanses og fylkene må få hjelp av Storting og regjering til å bringe fylkesvegene tilbake til god standard, sier Stein Gunnes, sjeføkonom i Maskinentreprenørenes Forbund.

Forfallet på fylkesvegnettet påvirker framkommelighet og sikkerheten til trafikantene, samtidig som næringslivet får høyere transportkostnader. I tillegg er etterslepet kostnadsdrivende i seg selv. Dype hjulspor i vegdekke vanskeliggjør vinterdriften av vegene, og resultatet blir større behov for brøyting og unødvendig saltbruk.

Vegvedlikehold har dessverre over mange år vært en salderingspost på fylkesbudsjettene. Sett fra fylkeskommunenes ståsted er dette forståelig. Fylkeskommunene prioriterer driftsoppgaver som ivaretar trafikksikkerheten, mens nivået på vedlikehold blir tilpasset etter hva som er tilgjengelige midler etter at de viktigste driftsoppgavene er ivaretatt. Resultatet er et etterslep som vokser.