Tekna hedrer Ofotbanen

I midten mars skal en egen Ofotbanebauta avdukes utenfor hovedinngangen til Høgskolen i Narvik.

Sammen med Høgskolen i Narvik og Narvik kommune hedrer Tekna arbeidere, ingeniører og kokker som bygget det teknologiske mesterverket Ofotbanen fra 1898 til 1902.

Ofotbanebautaen er den ellevte bautaen Tekna setter opp. Tekna reiser bautaer for å hedre de menneskene som har stått bak store og samfunnsnyttige bragder innen forskning, teknologi og naturvitenskap.

Ofotbanen er jernbanestrekningen mellom Narvik havn til riksgrensen på Bjørnfjell. Det er takket være menneskene som bygde jernbanen at Narvik ble en by.

I 1898 bestemte Riksdagen og Stortinget at jernbanebyggingen på strekningen Gällivare – Kiruna – Ofoten fjord skulle utføres i statlig regi både på svensk og norsk side av grensen.

Dette skulle bli begynnelsen på det største svensk-norske anleggsprosjekt som noensinne er blitt til på Nordkalotten. Byggingen på norsk side ble utført i regi av Norges Statsbaner.

På det meste var det over 1500 arbeidere på anlegget. Tunnelene ble først laget med håndmakt av de dyktige rallarne, men arbeidet måtte forseres. Til det trengtes luftkompressorer, og Hundalsfossen kraftverk ble planlagt og bygget fra 1900 til 1901.

Ofotbanen ble åpnet for trafikk 15. november 1902, da den offisielle sammenkoblingen mellom den svenske og norske banen ble foretatt. Den høytidelige åpningen skjedde 14. juli 1903, da ingen av de høyeste øvrighetspersonene hadde lyst til å reise til det høye nord i mørketiden. Ofotbanen ble elektrifisert i 1923, og er verdens nordligste elektrifiserte jernbane.