Her måkes snøen av Hardangerbrua

Snømåking og teltliv har vært stikkord for arbeidet med Hardangerbrua så langt i vinter. Se Statens vegvesens luftige vinterbilder (klikk for større versjon).

Nyfalt snø på Hardangerbrua kan ikke bli liggende for lenge og bli til faste klumper eller is. Harde klumper som faller ned på køyrebane-seksjonene vil være enstor risiko for brufolket.

Rydding av snø på den hengande arbeidsplattformen over fjorden har derfor vært en viktig oppgave for mannskapet i februar.

Samtidig er det er et vakkert syn når nysnøen fell langsamt ned fra catwalken under ryddinga.

I tillegg til snømåking, pågår vitale delar av arbeidet denne vinteren inne under teltduk som er montert over deler av brukabelen. Her er det vikling av metalltråd  rundt kabelen som er oppgaven.

For å få gjort jobben i kulden er det behov for oppvarming under tak. Teltet som er satt opp, blir forflyttet etter hvert som arbeidet over Eidfjorden skrider frem

Telt blir også brukt under utvendig sveising av skøytene mellom stålkasse-seksjonene, som skal utgjøre kjørebanen til Hardangerbrua.