De norske anleggsarbeiderne må sikres

Både Statens vegvesen og Jernbaneverket er avhengig av at vi har en sterk norsk kompetanse i anleggssektoren – og det gjelder kompetanse på alle nivåer. Det erkjenner både Statens vegvesen og Jernbaneverket.

Mandag møtte både vegvesenet og Jernbaneverket utvalgte pressefolk på Jernbanetorget for å diskutere HMS og sosial dumping.

- Vi følger selvsagt nøye på hva som skjer når det gjelder konkurransesituasjonen mellom norske og utenlandske entreprenører, og vi skal selvsagt bidra til å sikre den norske kompetansen og de norske arbeidsplassene, sier vegdirektør Terje Moe-Gustavsen da Byggeindustrien konfronterer han med at norske bedrifter taper stadig flere kontrakter til utenlandske foretak.

Gustavsen har merket seg hva vi har skrevet om vikarbyrådirektivet og om at både denne og andre bestemmelser kan gjøre det vanskeligere for norske bedrifter å nå opp i konkurransen.

- Det er ingen ønsket utvikling at den norske fagarbeideren i asfalt og betong skal bli borte, sier Moe-Gustavsen som sier at man selvsagt vil sette seg inn i hvordan det nye konkurranse-regimet slår ut.

Vegdirektøren sier også at han vil se på om nye kontraktsformer kan bidra til økt innovasjon også i veiprosjekter. I veisektoren er det fortsatt mange hovedentrepriser og anbud, mens Jernbaneverket har valgt en strategi med å involvere entreprenørene tidlig i prosjektet gjennom totalentrepriser. Det gjør at entreprenørenes kompetanse kan påvirke både valg og gjennomføringsevne i prosjektet.

Vi har en fyldig dekning fra pressekonferansen i neste utgave av Byggeindustrien.

Ellers har vi fått mange reaksjoner etter at vi tok opp saken om Vikarbyrådirektivet og konsekvensene det kan få på lederplass på bygg.no