- Utenlandske sjåfører var mer lovlydige enn norske

En av fire norske vogntogsjåfører som ble stoppet på Voss og i Lærdal i fjor, hadde brutt kjøre- og hviletiden. Utlendingene var mer lovlydige.

Det melder Bergens Tidende. Og utviklingen er ifølge avisen ikke spesielt lystig for året i år, heller.Januartallene viser at 60 prosent av alle kontrollerte nordmenn ble anmeldt.

- Det er grovt. Vi er bekymret, sier seksjonsleder Thormod Gausdal i Vegvesenets trafikant- og kjøretøy-avdeling i region Sogn til Bergens Tidende.

Han mener det blir feil å henge ut utenlandske sjåfører som verstinger i tungtransporten.

- Det blir for ensidig. Det er brudne skår på begge sider. Det er ofte de utenlandske som blir hengt ut, men vi anmelder flest norske sjåfører. Vi har sett denne tendensen over tid, sier Gausdal til avisen.

I 2011 ble 15,2 prosent av de norske sjåførene ble anmeldt, mot 8,8 prosent av utlendingene. I 2012 hadde forskjellen økt til 24,7 prosent mot 16,4.

Kontrollsjefen mener forklaringen er knallharde konkurransevilkår.

- Jeg synes de norske firmaene bør tenke seg om. Jeg tror faktisk årsaken er små marginer på inntjening. Kostnadsnivået er høyere i Norge, og marginene er små, sier Gausdal.

Mens nordmennene skiller seg negativt ut på kjøre- og hviletid, fordeler overtredelser på andre områder som bremser, overlast og sikring av last fordeler seg omtrent 50-50.

Kommunikasjonssjef Kari Brun Ågotnes (bildet) i Norges Lastebileier-Forbund sier de tar opplysningene alvorlig.

- Den høye prosenten tar vi alvorlig. Norges Lastebileierforbund setter trafikksikkerheten i høysetet. Brudd på kjøre- og hviletid er alvorlig og uakseptabelt, uansett om det er snakk om norske eller utenlandske sjåfører, sier hun til BT.

Likevel er hun overrasket og litt skeptisk til resultatene fra Sogn.

- Vi kjøper dem ikke umiddelbart. Det stemmer ikke med vårt inntrykk. Vi må se nærmere på tallene og hva som ligger bak. Det er heller ingen hemmelighet at mange utlendinger kjører med flere sjåførkort, og vi får rapporter hele tiden om at utenlandske vogntog blir vinket forbi kontrollene, sier Brun Ågotnes.