Mange har batteri-trøbbel

Vær nøye med hva slags bilbatteri du velger når det gamle er utslitt, råder fagfolk. Det er viktig å ta hensyn til motorteknologi, kjøremønster og utstyrsnivå.

– Nye biler krever mer av bilbatteriet enn tidligere. For å velge riktig holder det ikke lenger å se bare på motorstørrelse og kraft, sier produktsjef i Vianor, Harald Nordseth til Newswire.

Vanlig levetid for et bilbatteri er fem-seks år. Mange bilister må gjøre et bytte i løpet av eiertiden sin.

– Da er det viktig å velge en type som gir god startkraft og er tilpasset det norske klimaet. Men også utstyrnivået har betydning. Biler som er fullstappet med elektronikk trekker mye strøm og trenger et batteri som tar spesielt hensyn til dette, sier Nordseth.

Han har lastet tungt opp med bilbatterier i varehyllene i vinter.

– Vi får mange telefoner fra bileiere med flatt batteri for tiden. Problemer med dårlig startstrøm ser bare ut til å øke. I mange tilfeller oppdager vi at batteriet er modent for utskifting, og da er det viktig å kunne gi gode og riktige anbefalinger.

Et problem
Denne måneden holder leverandøren Sønnak kurs i bilstrøm for kjedens ansatte.

– Det er ikke uvanlig at man får problemer med startstrøm i moderne biler, så det er viktig at folk får riktige råd når de oppsøker et bilservicesenter, sier Johnny Nilsen, salgssjef i Sønnak.

Han mener kunnskapen i verkstedbransjen med fordel kan bli bedre på dette området.

– Batterier er et mer teknisk produkt enn mange er klar over. Derfor er det så viktig at de som skal veilede bilkundene har god kunnskap, sier Nilsen.

Bybiler som brukes mest til småkjøring er spesielt utsatt for batterislitasje. Det samme kan gjelde biler med ny motorteknologi, som hybrid.

Batteritest
– En start- og stopp-teknologi som gjør at motoren skrus av automatisk når bilen står stille, trekker mye energi. Også for disse er det utviklet batterier som takler slike utladinger bedre enn tradisjonelle standardbatterier.

Hos Vianor får bileierne ofte anbefalt at det kjøres en batteritest ved verkstedbesøk om vinteren.

– Da oppdager vi at mange har et batteri som ikke gir full effekt. Jevnlig lading bidrar til å holde det friskt lenger. Særlig viktig er det å møte kuldeperioder med fulladet batteri, sier Harald Nordseth.

Kjeden tilbyr nå verkstedtjenester ved 20 av sine i alt 46 avdelinger rundt om i landet.

– Målet er å tilby bilservice på samtlige steder vi er, sier Nordseth.