Anbefaler automatbrems og overvåking etter togavsporing

For høy fart var årsaken da et tog under testing sporet av på Vestfoldbanen i fjor. Nå vil Jernbaneverket utrede full hastighetsovervåking på norske tog.

Toget ble delt i tre, og samtlige fem vogner ble totalskadd i ulykken 15. februar i fjor ved Nykirke stasjon. Onsdag kom Havarikommisjonens endelige rapport, som konkluderer med at føreren holdt for høy hastighet.

Toget gikk av sporet i et område med relativt skarpe kurver, og føreren hadde oversett et skilt som varslet at farten måtte settes ned fra 130 til 70 kilometer i timen.

– Dette sammenfaller med den foreløpige rapportens konklusjon, sier kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket til NTB.

Havarikommisjonen anbefaler Jernbanetilsynet å pålegge Jernbaneverket å kartlegge stedene der store hastighetsreduksjoner kan utgjøre en fare i forbindelse med kurver:

– Dette er ting vi allerede har kartlagt og som vi vil følge opp, sier Horrisland.

Omfattende
Et av tiltakene som allerede er fulgt opp, er klarere skilting. Føreren av ulykkestoget i Vestfold hadde oversett det eneste skiltet var satt opp, slik at det alt var for sent da han begynte å bremse. Nå innføres skilting for gradvis nedtrapping av hastigheten fram mot farestrekninger.

I rapporten anbefales det å innføre «tilstrekkelige tiltak» som kan sikre at hastigheten faktisk reduseres. Dette kan for eksempel være teknisk overvåking, og automatisk bremsing hvis et tog kjører for fort, såkalt full hastighetsovervåking (FATC). Horrisland bekrefter at Jernbaneverket vil se på innføring av FATC hvis de får pålegg om det:

– Det er imidlertid omfattende og kostbart, så i første omgang vil vi utrede om dette kan innføres i forbindelse med kurver. Det meste av det norske jernbanenettet er i dag ikke utstyrt med FATC, så vi må vurdere behov og konsekvenser nøye, for det er ikke akkurat noen liten operasjon.

Delt i tre
Da toget stoppet, var alle de fem om bord ved bevissthet. En var alvorlig skadd, mens tre ble lettere skadd i ulykken.

– Vi tok denne ulykken særdeles alvorlig. Siden det var et helt nytt tog, stanset vi all testkjøring inntil det var klart at det ikke var feil ved toget, sier kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB.

Havarikommisjonen har ikke funnet ut hvorfor føreren overså skiltet, men uavhengig av dette har NSB blant annet iverksatt tiltak for å redusere mulige distraksjoner.

– Vi iverksatte umiddelbart prosedyrer for å redusere antall personer i førerrom, slik at oppmerksomheten i størst mulig grad rettes mot trafikken.

– Vi merker oss i tillegg at det anbefales en montering av en teknisk barriere på strekningen. (©NTB)