Vei og jernbane kraftig forsinket

To tredjedeler av alle nye veiprosjekter og om lag tre fjerdedeler av alle nye jernbaneprosjekter er forsinket etter fire år, viser en ny rapport som er utarbeidet for NHO.

Dette er en forverring i forhold til for to år siden, da om lag halvparten av alle prosjekter var forsinket.

- Dette er en uheldig utvikling og får som konsekvens at viktige prosjekter for næringslivet blir forsinket, sier Petter Haas Brubakk, direktør for næringspolitikk i NHO.

- Regjeringen legger for stor vekt på at de har overoppfylt Nasjonal Transportplan, NTP, for 2010-2019. NHO mener det er bra at de har greid å følge opp planen økonomisk, men som vår analyse viser, så har de ikke greid å levere prosjektene. Hovedårsaken til forsinkelsene er manglende planavklaringer og politiske vedtak, sier Brubakk.

- Det er nødvendig at regjeringen i neste NTP, som legges frem rett over påske, gjør grep som sikrer en raskere og mer effektiv planprosesser, fortsetter Brubakk.

- Vi må ikke stille oss slik at vi om fire år havner i samme situasjon som nå, med store forsinkelser. I Samferdselsløftet, som er hele næringslivets innspill til NTP 2014-2023, kommer vi med en rekke forslag til hvordan man kan få til en bedre og mer effektiv planlegging, legger Brubakk til.

Økte forsinkelser
Analyse&Strategi gjorde i 2010 på oppdrag fra NHO, en kartlegging av status for oppfølging av NTP etter to år. De har nå kartlagt status etter fire år og finner store forsinkelser. Utredningsbyrået har vurdert hvordan regjeringen og de underliggende transportetatene ligger an i forhold til både budsjettmessig oppfølging og prosjektmessig oppfølging av planen. Resultatet etter fire år viser en økning i antall nye vei- og baneprosjekter som er forsinket i forhold til for to år siden. Oppsummert synes potensialet for forbedret effektivitet og styring i planleggingen av vei- og jernbaneprosjekter å være betydelig.

Store utfordringer trenger nye løsninger
Norge opplever i dag en sterk befolkningsvekst som vil sette samferdselsinfrastrukturen på store utfordringer. For å kunne sikre fortsatt vekst og utvikling må vi i dag bygge en fremtidsrettet infrastruktur, mener NHO:

- For å møte disse utfordringene må vi få opp tempoet i utbyggingen og det vil kreve en kraftig økning i midlene til samferdselsinvesteringer, fortsetter Brubakk.

- I tillegg må vi organisere oss annerledes. Oppstykking av prosjekter i små enkeltparseller må erstattes med langt større prosjekter som kan gi en mer rasjonell utbygging. Det er nødvendig å ta i bruk prosjektfinansiering, der prosjektene er fullfinansiert før oppstart, noe som vil gi bedre forutsigbarhet i forhold til kostnader og gjennomføring av prosjektene, avslutter Brubakk.

Last ned hele rapporten her