Et skrikende behov for vedlikehold

På den store fagdagen som Statens vegvesen arrangerte i Oslo tirsdag kom det frem hvor alvorlig situasjonen er på mange bruer og tunneler. Manglende vedlikehold gjennom år har ført til en dramatisk situasjon. Blir det nå ikke bevilget nok penger til utbedringer, kan bruer og tunneler kollapse med de enorme konsekvenser det gir.

Fagfolkene har advart mot elendigheten lenge, men politikerne har vendt det døve øret til. De er mer opptatt av å klippe snorer på nye prosjekter enn å sørge for å vedlikeholde de prosjekter man har.

Vi er opptatt av begge deler – vi ønsker nye prosjekter velkommen, men man må ikke glemme å vedlikeholde de veier, de bruer og de tunneler man allerede har.

I Statens vegvesen har vi utrolig mange flinke fagfolk. Lytt til hva disse fagfolkene sier. Mange bruer og tunneler er bygget i en annen tid. Kunnskapen den gang var ikke like god som i dag. Vi opererte på 1960 - og 1970-tallet med standarder og løsninger som over tid ikke har vist seg bærekraftig. Vi har i dag behov for helt andre aksellaster på bruer enn hva vi hadde for 30 – 40 år siden. Den gang ble det bygget bruer med meget slanke konstruksjoner – ”fyrstikkbruer” kaller vi det i dag. Dette er bruer som ikke holder dagens standard.

Korrosjonsskadene er enorme. Det er bedre å rive de gamle bruene for å erstatte dem med nye i stedet for å starte på kostbare reparasjoner som aldri vil gi en fullgod løsning. Mange bruer står kun av gammel vane. Og en dag ramler de ned!

På mange bruer er det nå igangsatt vedlikeholdsprogrammer. Men de årlige bevilgninger er alt for små og det gjør at det går sakte å få reparert skadene.

På enkelte prosjekter er det nå bygget opp store stillasystemer, men kommer ikke vedlikeholdspengene må disse stillasene tas ned. Da blir selvsagt sluttregningen enda dyrere. Et slikt eksempel har vi på Bergsøysundet flytebro i Krifastprosjektet på Nordmøre. Nå trengs 25 millioner kroner for å sikre at vedlikeholdsprosjektet blir ferdigstilt.

Etter vårt syn er dette galskap om ikke pengene kommer. Men slik er dessverre dagens bevilgningssystemet i norsk samferdsel. Stortinget detaljstyrer det hele. Tilfeldighetene råder grunnen. Dette er etter vårt syn et helt avlegs system. La Statens vegvesen få prioritere ut fra sin kunnskap og ut fra sine behov. La Vegdirektøren få de ”husholdningspengene” har trenger.

I tillegg til mange representanter fra Statens vegvesen var det også mange andre aktører med på fagdagen. Det var representanter fra utdanningsinstitusjonene, fra rådgiverne, entreprenørene og fra leverandørene. Alle er genuint interessert i at alle samferdselsprosjekter skal bli oppdatert og at vi skal få veier, bruer og tunneler som sørger for god sikkerhet og god fremkommelighet.

Byggeindustrien og bygg.no vil selvsagt følge opp dette. På bygg.no har vi allerede lagt ut redaksjonelle saker fra samlingen - og alle foredragene vil bli lagt ut etter hvert.

Vi takker Vegdirektoratets Kjersti K. Dunham og hennes medarbeidere for en meget viktig konferanse.