Bruer og tunneler er veinettets achilleshel

De mest sårbare konstruksjoner i veinettet i Norge er knyttet til bruer og tunneler. Det er 17 000 bruer og 1 000 tunneler. Mange av dem trenger rask og betydelig oppgradering. Skjer ikke det kan vi komme i den situasjon at man må stenge. Det vil skape enorme trafikkproblemer.

Mange steder er det ikke omkjøringsmuligheter – og skjer det fatale uhell kan de ta lang tid å få reparert skadene. Mange av disse konstruksjonene er mer enn 30 år gammel – og vedlikeholdet har ofte vært alt for lite. Bare på bruer snakkes det om et vedlikeholdsetterslep på 20 milliarder kroner.

Den totale lengden på alle bruene er på 430 km. Gjennomsnittslengden på en bru er 25 meter.

Bruer må erstattes
De største utfordringene finner vi på betongbruene som ble bygget på 1960 og 1970-tallet. Mange av disse bruene er slanke konstruksjoner med mye armering og lite overdekning. (30 millimeter og mindre). I dag ser man til dels store skader. I 1998 ble Ullasund bru i Møre og Romsdal revet på grunn av de store skadene. Denne brua fikk en levetid på knapt 30 år. En ny bro måtte bygges.

Det som man skal finne ut nå er hvordan de nye betongbruene har klart seg. ”Vegvesen-betongen” kom i 1989. Da kom nye krav – og kravet til overdekning ble innskjerpet. Til våren skal man undersøke Bakkasundbrua i Austevoll i Hordaland. Også andre bruer i ytre kyststrøk skal undersøkes. Erfaringene fra dette arbeidet vil påvirke nytt regelverk og det vil danne runnlag for planlegge utbedring også av bruer fra denne tidsepoken.

Stålbruene er også utsatt
Nå er det også utfordringer på mange av de stålbruene som er bygget. Jørn Arve Hasselø i Statens vegvesen Midt orienterte om dette. Overflatebehandling av stål er et kompleks fagområde. Det er også laget forfallsrapporter på slike bruer – og nå skal man reise landet rundt for å presentere vedlikeholdsplaner. Det trengs store beløp for å rette opp skadene.

Hasselø tok spesielt for seg erfaringene med den første flytebrua i Norge, nemlig E39 Bergsøysundet i Møre og Romsdal. Dette var en bru som er blitt et prestisjeprosjekt. Men i etterkant har det vist seg at saltskadene er blitt betydelig større enn det man forstilte seg. Hadde vi visst det vi vet i dag ville det vært stilt langt større krav i byggefasen for å forhindre skader, sa Hasselø som sier at de konstruksjonene som ligger nærmest sjøen, er mest utsatte.

Mer enn 120 personer fra hele anleggsnæringen er samletpå Felix konferansesenter på Aker Brygge i Oslo tirsdag. Det er Statens vegvesen som har invitert til konferanse for å se nærmere på vedlikehold og tiltak som må gjøres på bruer og tunneler.

Vi kommer tilbake med flere saker fra fagdagen på bygg.no.

Last ned foredragene fra arrangementet her