Bombrikke til alle reduserer kostnadene

Statens vegvesen ser nå på hvordan takst- og rabattsystemet i bompengesektoren kan forenkles for å redusere kostnader og forenkle bruken for trafikantene.Det kan bety at alle som ikke har bombrikker i bilene må betale ekstra.

Slik systemet er lagt opp i dag tilbyr bomselskapene ulike rabattordninger som spenner fra 10 til 50 prosent. Det kan skape et noe uoversiktlig system, mener  Statens vegvesen.

Sosialt urettferdig

Utgangspunktet er at du kan tegne en hovedavtale med det bomselskapet som du benytter oftest. Det er i tillegg mulig å tegne tilleggsavtaler med andre bomselskap. Noen selskaper opererer med forskuddsbetaling, det vil si at du betaler inn et beløp på forskudd og bompasseringene trekkes i ettertid, andre opererer med etterskuddsbetaling. Systemet for forskuddsbetaling anses av mange som sosialt urettferdig fordi det prioriterer de som har god økonomi og har råd til å betale på forhånd.

Enklere bruk

Statens vegvesen skal nå gå igjennom hele takstsystemet for å vurdere hvordan det kan forenkles. Målet er å endre systemet slik at det blir mer forståelig og enklere å tegne avtale om brikke, samtidig som det skal bidra til å redusere driftskostnadene i bomselskapene.

­­- Vi vil, blant annet, se på muligheten for å innføre en flat rabattstruktur uten forhåndsbetaling, der de som bruker brikke kan få en betydelig lavere pris enn de som ikke har brikke. Det kan motivere til at flere skaffer seg brikke, hvilket i sin tur vil bidra til at driftskostnadene reduseres og bomprosjektene kan betales raskere ned enn hva som er tilfellet i dag, sier faggruppekoordinator Åge Jensen i Vegdirektoratet.

Redusere kostnadene

Det er en realitet at kostnadene for å håndtere biler som kjører uten brikke er unødvendig store for bomselskapene, noe Riksrevisjonen har påpekt i sin revisjonsrapport om bompengesektoren. Flere tiltak skal nå vurderes.

– Vi skal se på hvordan vi kan få til en mer enhetlig struktur slik at det kan bli mulig å innføre samme system over hele landet, sier Jensen.

Nå er det mer aktuelt enn noensinne å få på plass et nytt takstregime, både fordi antall bomstasjoner og trafikkmengde øker raskt, men også fordi systemet med samordnet betaling for alle transaksjoner i landet og automatiseringen av bomstasjoner krever mer enhetlig struktur av takstsystemet.

Arbeider på flere områder

Statens vegvesen arbeider på flere områder for å forenkle og rasjonalisere dagens bompengedrift, blant annet med forslagene om å innføre obligatorisk brikke for store kjøretøy og redusere antall bomselskaper til noen få, regionale selskap.