En annen sak er at staten burde ha samordnet alle sine byggherreorganisasjoner når det gjelder utbygging innen transport og infrastruktur på en bedre måte.
– Jeg har ofte tenkt på hvor irriterende det er når NSB legger skylda for togproblemer på Jernbaneverket – og omvendt, sier Arnstad til Klassekampen.
Istedenfor konkurranseutsetting løfter hun ideen om en ny toggigant, 17 år etter at staten sørget for at NSB og Jernbaneverket ble de to selskapene de er i dag.
Nå vil nok et nytt EU-direktiv sette en stopper for en ny norsk jernbanegigant. EU går i sin fjerde togpakke inn for å forby statlige jernbanekjemper, noe en fusjon mellom Jernbaneverket og NSB ville blitt.
Vi mener at det blir viktigere enn noen gang å samordne all transportutbygging her i landet. Da må man planlegge vei og jernbane parallelt. Det som skjer rundt Mjøsa er forbilledlig. Men det må bli flere slike fellesprosjekter. Kanskje kunne en stort statlig transportetat vært løsningen – på byggherresiden vel og merke. Den kunne også tatt for seg havneutbygging.
- Nøkkelord
- Leder