En revolusjon i Jernbaneverket

I følge avisreferat var det applaus i Stortinget da direktør for marked- og leverandørutvikling i Jernbaneverket, Michael Bors, innledet på Høyres jernbaneseminar. Han fortalte om den enorme omveltningen man har hatt i Jernbaneverket de siste årene.

Fra en stivnet forvaltningsorganisasjon har man nå fått en oppegående stab som er opptatt av å bygge mest mulig jernbane fortere og billigere enn før.

- Vi har bygget for sakte og dyrt, konstaterte Bors i følge Aftenpostens referat.

- I 2009 måtte JBV levere tilbake 700 millioner kroner, som de ikke hadde klart å bruke opp på budsjettet. I fjor utnyttet vi hele summen, sa Bors.

- 91,5 prosent av budsjettet i utbyggingsdivisjonen går nå videre til leverandører. Resten til administrasjon og til å kjøpe grunn, sa han.

- Vi må se til det private næringsliv, som er vant med å sette en sluttdato for når et prosjekt skal være ferdig. I JBV har vi nå ansatt flere prosjektledere med bakgrunn fra Hydro. De er "noe overrasket" over at vi ikke har vært mer opptatt av å få avkastning på kapitalen vi investerer, sa Bors.

Vi synes det er flott at en etatsperson kan snakke så fritt og åpent, og at man tar et oppgjør med tidligere fastlåste holdninger. Jernbaneverket var i en tid en svært så arrogant organisasjon som visste best.

Selvsagt har det også mye å si at jernbanen er kommet tilbake på den politiske himmelen, og at JBV nå tilføres betydelige midler. Men det hjelper ikke med midler om det ikke er evne og vilje i den organisasjonen som skal planlegge og bygge jernbanen.

Vi vet at lærlingskurven har vært bratt, men vi synes det er kommet inn holdninger i Jernbaneverket som lover godt. For vår egen del har vi merket endringene meget sterkt. Nå har vi folk i Jernbaneverket som inkluderer også byggenæringen. Det er kommet folk i ledelsen som har evnen til å lytte. Slik har det ikke alltid vært.

Skal vi løse de store samferdselsutfordringene – spesielt rundt de store byene – må det satses langt mer på jernbane. Det må også være et godt samspill mellom Jernbaneverket og Statens vegvesen. Alle utbyggingsprosjekter må sees i sammenheng.

PS

Ellers liker vi dårlig meldingen vi la ut tidlig i dag på bygg.no om at regjeringen nå sliter med å bli enig om ny transportplan. Den kan bli utsatt. Slike utsettelser har vi ikke råd til.