Jondalstunnelen

Jondalstunnelen

Sted: Jondal, Kvinnherad

Prosjekttype: Anlegg, tunnel

Total kostnadsramme:
886,6 millioner kroner

Lengde: 10 km

Tiltakshaver: Statens vegvesen

Totalentreprenør: Kruse Smith

Rådgivere: Vei, VA, tunnel og konstruksjonsteknikk: Multiconsult

Underentreprenører/leverandører: Grunnarbeid og massetransport: E Opedal - Elektro: Kvinnherad Elektro - Asfalt: NCC Roads - Sprengstoff: Orica Norway - Rør: Odda Plast - Borerigg: AMV - Bolter: Vik Ørsta - Lev. kjemiske produkter: Mapei - Folie: Protan - Sprøytebetong: Entreprenørservice - Ferdigbetong, rør og kummer: Ølen Betong - Vann/ frostsikring, PE-skum: Tunnelteknikk

Den ti kilometer lange Jondals-
tunnelen på fv 550 går mellom Torsnes i Jondal og Nordrepollen i Kvinnherad. Den er drevet i totalentreprise av Kruse Smith.

Statsminister Jens Stoltenberg åpnet tunnelen 7. september 2012.

Sparer tid
Sammen med Folgefonntunnelen er Jondalstunnelen en del av et nytt veisystem mellom Bergen og Odda. Den knytter også Jondal til Kvinnherad og Odda. Tidligere måtte bilister som ville kjøre mellom Jondal og disse kommunene ta veien nord til Herand og Utne og så kjøre den rasfarlige veien langs Sørfjorden. Alternativet var å ta ferge til Tørvikbygd, kjøre til Gjermunds-
hamn og ta ny ferge til Årsnes og så kjøre til Kvinnherad eller Odda (tunge kjøretøy måtte ta dette alternativet pga restriksjoner på aksellast og vogntog-
lengde mellom Herand og Utne). Jondalstunnelen er henholdsvis en time og ti minutter eller 50 minutter raskere i kjøretid mellom Jondal og Rosendal i Kvinnherad enn alternativene, noe som mer enn halverer kjøretiden.

Ti kilometer
Tunnelen er 10.050 meter lang og har T8,5 profil. Dimensjonerende fart er 70 km/t. Den har 19 havarinisjer og fire snunisjer. Fri høyde er 4,6 meter. Overdekningen er inntil 1.150 meter. Ventilasjonssystemet kan styres i begge retninger.

Prosjektleder Bjørn Velken i Kruse Smith forteller at fjellet hadde noen vanskelige soner som ble sikret med betongbuer.

– I disse sonene brukte vi mindre salver. Tunnelen er ganske tørr og vi hadde få problemer med vanninntrengning. Tunnelen er ikke injisert, men er sikret med ca. 45.000 bolter og 27.000 kubikkmeter sprøytebetong. Vann- og frostsikring er utført med PE-skum og sprøytebetong, sier Velken.

Velken sier at anleggsarbeidene startet høsten 2009.

– Første salve ble sprengt på Nordrepollen-siden 1. november 2009. Sprengning på Torsnes-siden startet et halvt år senere. Gjennomslaget kom i begynnelsen av november i 2011.

Tradisjonell driving
Bjørn Velken sier at det er Multiconsult som har prosjektert tunnelen.

– Vi kjørte en 12-9 ordning med to skift i døgnet. Da aktiviteten var på topp var 120 anleggsarbeidere og funksjonærer i arbeid på tunnelen. Vi har drevet tunnelen på tradisjonell måte. Vi brukte borerigger fra AMV og fireakslede lastebiler.

Inkludert nisjer drev vi cirka 70 meter i uken. Sprengning skjedde med slurry. Det gikk med ca. 800 kilo per salve. Totalt har vi tatt ut ca. 700.000 kubikkmeter faste masser fra tunnelen. Massene er lagt i deponi på nord- og sørsiden av tunnelen.

I tillegg til hovedtunnelen har Kruse Smith drevet den 580 meter lange Ødegårdstunnelen og bygget tre bruer og ca. to kilometer vei. Kruse Smiths kontraktssum er på 671 millioner kroner eks. mva. Total kostnadsramme er på 886,6 millioner kroner.

Høy fjellskjæring
Under arbeidene skjedde en tragisk dødsulykke. Politiets rapport foreligger nå og sier at dette var et uhell som ingen kan lastes for.

På spørsmål om hva som var den største utfordringen i prosjektet trekker Velken frem en høy og vanskelig fjellskjæring på Torsnessiden.

– Vi valgte å bygge vei samtidig som vi drev tunnelen, noe som er uvanlig. Da gjennomslaget kom hadde vi asfaltert seks kilometer av tunnelen. Vi er veldig stolte av Jondalstunnelen, avslutter Velken.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter