Flyttet jernbanebrudd for Øyafestivalen

Jernbaneverket flyttet planlagt Østfoldbane-brudd en uke frem for at Øyafestivalen skulle få fred og ro til å spille høy musikk.

Fakta om Follobaneprosjektet delprosjekt Oslo S:

Delprosjektet "Innføring til Oslo S" omfatter strekningen fra Oslo S til innslaget for tunnelen under Ekebergåsen.

Innebærer omfattende arbeid på Oslo S og bygging av spor for Follobanen inn mot og ut fra Oslo S.

Sporlengde: 9,5 km av total ca. 64 km for hele Follobaneprosjektet

Follobanen tilpasses Oslo S og bygges med tilknytning til både buttspor og gjennomgående spor.

Follobanen og Østfoldbanen legges i en ca. 600 meter lang betongtunnel gjennom deler av det fredede kulturvernområdet i Middelalderparken.

Park anlegges over betongtunnelen og masse fylles opp ned til vannspeilet slik at parkanlegget blir nær dobbelt så stor.

Traséen gjennom Middelalderparken er valgt etter et omfattende arbeid der mange parter, blant andre Riksantikvaren og Oslo kommune, har deltatt.

Innføring Oslo S vil, i tillegg til noen mindre kontrakter, utlyse en EPC- kontrakt for underbygning og jernbaneteknikk.

Forberedende arbeider, som starter i 2013, omfatter blant annet riving av fire bygg ved Middelalderparken, provisorisk omlegging av kabler, arkeologiske utgravinger og bygging av midlertidig bru for Østfoldbanen og Mosseveien.

Hovedarbeidene vil pågå fra 2014 til 2019.

Østfoldbanen må stenges i to uker i sommer for at Jernbaneverket kan få satt i gang klargjørende anleggsarbeid for Follobanen.

Etter planen skulle bruddet komme i uke 31 og 32, noe som hadde kommet i konflikt med Øyafestivalen som går av stabelen i uke 32. Nå vil bruddet i stedet komme i uke 30 og 31.

– Selv om vi ikke gjør arbeider inne på festivalområdet, så vi med en gang at det kunne være forstyrrende om vi holdt på med høylydt spute- og piggearbeid under konsertene. Derfor ble bruddet flyttet en uke frem, sier Jernbaneverkets prosjektleder for Follobanens innføring til Oslo S, Bjørn Brathaug.

– Vi ønsker å berøre naboene minst mulighet, og har vi mulighet til å tilpasse oss, så gjør vi det. Her var det viktigste for oss at vi fikk to ukers brudd til å gjøre nødvendige arbeider, legger Brathaug til.

Med en sentralstasjon i full drift, vanskelige grunnforhold og et virvar av tekniske installasjoner og mulige verneverdige kulturminner i bakken, er det nok av hensyn å ta når fire nye spor skal på plass for å knytte både Follobanen og en omlagt Østlandsbane til Oslo S.

– Det er krevende øvelser vi skal igjennom, men vi gjør alt vi kan for å være best mulig forberedt, sier Brathaug.

I tillegg til to nye spor som skal føre den nye Follobanen inn og ut av Oslo S, inkluderer prosjektet også en full ombygging av inn- og utføringen av Østfoldbanen.

De fire sporene skal legges i en cirka 600 meter lang betongkulvert, som strekker seg fra Bispegata i Gamlebyen til fjellpåhogget til hovedtunnelen. Selve betongkonstruksjonen vil kreve rundt 75.000 kubikk betong.