Skal gjøre det enklere for håndverkeren

For å gjøre hverdagen til håndverkeren enklere har Byggmakker fått utviklet et mobilt og web-basert dokumentasjonssystem for alle typer håndverkere og entreprenører.

- Nå kan de enkelt føre timer, registrere vareforbruk, ha oversikt over verktøy, behandle skjemaer, sende inn bilder på prosjekter og reklamasjon og mye mer, sier Line M. Rygh, utviklingssjef i Byggmakker Norge.

Byggmakker har i samarbeid med selskapet Ascella utviklet et eget elektronisk dokumentasjonssystem tilpasset Byggmakker.

– Ascella lanserte i 2007 sitt system og som så langt blir benyttet av over 300 bedrifter og med over 10 500 brukere. Med bakgrunn i deres erfaring og våre behov har vi derfor utviklet et system som er spesielt tilpasset Byggmakker og våre proffkunder, sier Rygh.

– Fordelene med SmartDok for Byggmakker er mange. Den viktigste er at systemet hjelper proffkundene med å effektivisere arbeidshverdagen. SmartDok for Byggmakker gir større oversikt, mindre papirarbeid, bedre faktureringsgrad og raskere fakturering. I tillegg kan proffene spare vedlikeholdskostnader og få bedre dokumentasjon/internkontroll. Systemet krever heller ingen serverdrift (installasjon, backup, oppdatering) da SmartDok for Byggmakker er en webbasert løsning, heter det i en melding fra Byggmakker.

 - Med SmartDok for Byggmakker på mobilen kan håndverkeren registrere all informasjon på et prosjekt fortløpende – der det skjer og når det skjer. På den måten kan bedriften og håndverkeren alltid være ajour. Det hindrer at viktig informasjon går i glemmeboken, sier Rygh.

Systemet består av en grunnmodul og syv tilleggsmoduler som kan brukes uavhengig. De har også en egen funksjon som heter ”Reklamasjon”. Ifølge Rygh kan brukeren registrere en reklamasjon direkte med mobilen, ta bilder, legge inn tekst og sende det direkte til sin kontakt i Byggmakker via appen.

- Dette kommer da som et oversiktlig PDF dokument i e-posten. Vi ser allerede nå på andre muligheter for å utvide vår modell med egne løsninger, sier Rygh.

Systemet kan brukes fra hvilken som helst datamaskin med vanlig nettleser (Internett explorer, Mozilla Firefox og Google Crome). I tillegg kan brukeren bruke en vanlig mobiltelefon (krever støtte fra JavaMidp 2.0) eller en telefon med iOS (iPhone) eller Android baserte telefoner. Nettbrett med støtte for iOS og Android kan også brukes.

- Administratoren i bedriften har full tilgang til å opprette brukere og gi de tilganger som trengs – vanlig bruker, bas, admin etc. Det gis opplæring og hjelp til å sette opp systemet, sier Rygh.