Jernbaneverket ser svakheter ved intercity-rapport

Jernbaneverket er i ferd med å gjennomgå KS1-rapporten for IC-satsingen, og stiller spørsmål ved både forutsetninger, metodikk og konklusjoner i konsulentenes kvalitetssikringsrapportrapport.

Det som foreløpig peker seg ut i rapporten er at trafikken som oppgis i en fremtidig situasjon, uten at det er gjennomført utbyggingstiltak, vil bli mye høyere enn hva det er mulig å få plass til.

Dette bidrar dermed til en alt for lav lønnsomhet av utbyggingen. Det er også vanskelig å finne begrunnelser og dokumentasjon for konklusjonene i KS1-konsulentenes rapport.

Som alle andre konseptvalgutredninger har konseptvalgutgreningen for InterCity-strekningene vært igjennom ekstern kvalitetssikring i tidligfasen (KS1).

Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet brukte Dovre Group og Transportøkonomisk institutt (TØI) til dette oppdraget, og rapporten ble offentliggjort på Samferdselsdepartementets nettside den 28.januar.

Her støttes deler av Jernbaneverkets anbefalinger om å fortsette satsingen på IC-strekningene, men i første omgang i et mindre omfang.

- Ved en rask gjennomgang er det første som peker seg ut trafikktallene for 'referansealternativet', det vil si i en fremtidig situasjon der det ikke er gjort noen forbedringer i jernbanenettet ut over prosjektene som allerede er under bygging, skriver Jernbaneverket.

KS1-tallene for referansealternativet viser så stor trafikk at det ikke vil være mulig å avvikle den, og rapporten sier ikke noe om hvordan denne trafikken skal kunne håndteres.

- Når referansealternativet ikke er gjennomførbart, kan de samfunnsøkonomiske analysene i KS1-rapporten ikke tillegges noen særlig verdi, sier prosjektleder for Intercityutredningen i Jernbaneverket, Anne Siri Haugen.

Les mer hos Jernbaneverket