Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

NHO: - Vi prioriterer hele intercity

Publisert: 29.01.2013 08:45. Sist endret: 27.11.2013 21:11.

- Vår ambisjon er fortsatt å få en moderne og velfungerende jernbane på Østlandet – gjennom et fullt utbygget intercitytriangel, sier NHO-direktør Petter Haas Brubakk.

  • LINK med ny internasjonal sykehussatsing

  • Norconsult styrker brumiljøet

  • Høyre foreslår å vrake løftet om å fjerne hele formuesskatten

  • FHI: Vi er i pandemiens vanskeligste periode

Nettleder

Den siste kneika?

Les også:

  • NTP-lekkasjene kommer tett
  • Nå skal det bli nye baner
  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • LINK med ny internasjonal sykehussatsing
  • Norconsult styrker brumiljøet
  • Høyre foreslår å vrake løftet om å fjerne hele formuesskatten
  • FHI: Vi er i pandemiens vanskeligste periode
  • Staten kan få inn 75 milliarder ekstra på økte oljepriser i år
  • Høyre vil gi fast ansatte rett til seks måneders gründer-perm
  • Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel: - Beklagelig situasjon
  • Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen
  • Den siste kneika?
  • Innlegg: Ny dom fra Høyesterett - full seier til utbygger i sak om utbedring av fellesareal
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO

Flere kontrakter

  • Peab bygger nytt travanlegg i Trøndelag
  • LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene
  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorByggeindustrien

En ny rapport, som ble lagt frem mandag, konkluderer med at et intercitytriangel som strekker seg til Lillehammer, Skien og Halden ikke er lønnsomt og advarer mot en full utbygging.

- Dette rokker ikke ved det videre arbeidet vårt med å få på plass et velfungerende jernbanenett i Østlandsområdet, sier Petter Haas Brubakk, direktør for næringspolitikk i NHO. - Det er nettopp på Østlandet persontransporten med jernbane har størst trafikkgrunnlag og utgjør et fortrinn i forhold til andre transportmidler.

NHO mener TØIs og Dovres rapport gir et for snevert bilde av virkeligheten: - Det fanger ikke i tilstrekkelig grad opp virkningene av en full utbygging av intercitytriangelet til Lillehammer, Skien og Halden.

Trafikkvekst
- Prognosene tilsier en enorm trafikkvekst særlig i Østlandsområdet som vil skape store framkommelighetsproblemer med konsekvenser for hele landet. Vi må nå tørre å prioritere samferdselsinfrastruktur som kan møte den økte etterspørselen. Hvis ikke vil transportsystemene på Østlandet kunne bryte sammen.

I SamferdselsLøftet – Næringslivets transportplan 2014-2023 tar NHO til orde for å satse på infrastruktur som er med på å realisere større og mer robuste bo- og arbeidsmarkedsregioner: - Utbygging av nytt intercitytriangel i Østlandsområdet er ett av prosjektene som vi prioriterer i vår plan, sier Brubakk. - Et ferdig utbygd intercitytriangel vil gi reduserte reisetider, det vil kunne dempe noe av presset på boligprisene i Oslo-området og indirekte være med på å holde rentene lave. Dette er noe som vil ha positive gevinster for næringslivet i hele landet.

- Og i følge Jernbaneverkets egne beregninger oppnås det samfunnsøkonomisk lønnsomhet for alle strekningene.

Oslo-tunnelen
Dovre og TØI har dessuten lagt til grunn uendret kapasitet i Oslo-tunnelen i sine beregninger: - Vi mener at Oslotunnelen må bli en del av IC-utbyggingen, noe som vil gi den nødvendige kapasitet for å utnytte full utbygging og igjen bidra positivt til den samfunnsøkonomiske nytten av prosjektet.

En viktig forutsetning er å få på plass en forutsigbar finansiering av prosjektet: - NHO mener at en så stor utbygging bør organiseres som et statlig utbyggingsselskap som har ansvar for hele utbyggingen langs alle tre strekningene. Slik organisering har vi gode erfaringer med.

 

Nøkkelord:

Jernbane, NHO, Anlegg
 

Hareide om avlysning av konkurranse for ny togtunnel:
- Beklagelig situasjon

 

Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo:
- Har kastet bort tid og krefter

 

Reagerer kraftig på kontraktsavlysning:
- En skandale som Hareide må rydde opp i

 

Stortingspolitikere ut mot kontrakt-savlysning:
- Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen

Mann i 60-årene død etter alvorlig arbeidsulykke
i Bergen

 

LINK med ny internasjonal sykehussatsing

 

Norconsult styrker brumiljøet

Annonsørinnhold
 

Vil bli kvitt sinkestempelet
- lanserer bygge-bransjens TED-talks


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen