En ny rapport, som ble lagt frem mandag, konkluderer med at et intercitytriangel som strekker seg til Lillehammer, Skien og Halden ikke er lønnsomt og advarer mot en full utbygging.
- Dette rokker ikke ved det videre arbeidet vårt med å få på plass et velfungerende jernbanenett i Østlandsområdet, sier Petter Haas Brubakk, direktør for næringspolitikk i NHO. - Det er nettopp på Østlandet persontransporten med jernbane har størst trafikkgrunnlag og utgjør et fortrinn i forhold til andre transportmidler.
NHO mener TØIs og Dovres rapport gir et for snevert bilde av virkeligheten: - Det fanger ikke i tilstrekkelig grad opp virkningene av en full utbygging av intercitytriangelet til Lillehammer, Skien og Halden.
Trafikkvekst
- Prognosene tilsier en enorm trafikkvekst særlig i Østlandsområdet som vil skape store framkommelighetsproblemer med konsekvenser for hele landet. Vi må nå tørre å prioritere samferdselsinfrastruktur som kan møte den økte etterspørselen. Hvis ikke vil transportsystemene på Østlandet kunne bryte sammen.
I SamferdselsLøftet – Næringslivets transportplan 2014-2023 tar NHO til orde for å satse på infrastruktur som er med på å realisere større og mer robuste bo- og arbeidsmarkedsregioner: - Utbygging av nytt intercitytriangel i Østlandsområdet er ett av prosjektene som vi prioriterer i vår plan, sier Brubakk. - Et ferdig utbygd intercitytriangel vil gi reduserte reisetider, det vil kunne dempe noe av presset på boligprisene i Oslo-området og indirekte være med på å holde rentene lave. Dette er noe som vil ha positive gevinster for næringslivet i hele landet.
- Og i følge Jernbaneverkets egne beregninger oppnås det samfunnsøkonomisk lønnsomhet for alle strekningene.
Oslo-tunnelen
Dovre og TØI har dessuten lagt til grunn uendret kapasitet i Oslo-tunnelen i sine beregninger: - Vi mener at Oslotunnelen må bli en del av IC-utbyggingen, noe som vil gi den nødvendige kapasitet for å utnytte full utbygging og igjen bidra positivt til den samfunnsøkonomiske nytten av prosjektet.
En viktig forutsetning er å få på plass en forutsigbar finansiering av prosjektet: - NHO mener at en så stor utbygging bør organiseres som et statlig utbyggingsselskap som har ansvar for hele utbyggingen langs alle tre strekningene. Slik organisering har vi gode erfaringer med.