Bygde E16 for smal til å være motorvei

Deler av Norges tredje viktigste vei mot Sverige – E16 – ble som et forsøksprosjekt bygd langt smalere enn annen motorvei. Forsøket har ikke vært vellykket.

Målet med prøveprosjektet var å bygge firefelts motorvei billigere enn det vi tradisjonelt har gjort i Norge, skriver Aftenposten.

Vanligvis er firefelts vei minst 19 meter bred. Mange steder er de mye bredere, som i Vestfold der det er parti som er helt opp til 29 meter bred.

På E16 mellom Kløfta og Nybakk derimot er firefeltsveien 16 meter bred. På de neste parsellene til Kongsvinger bygges nå 16,5 meter bred vei.

Ifølge Aftenposten betyr det at kjørefeltene er 3,25 meter brede i stedet for 3,5 meter, som er vanlig. I tillegg er det mindre veiskulder og mindre midtrabatt.

–  16-meteren var egentlig et forsøk. Det ble jobbet med veinormalene, og da kom det frem en idé om 16 meter bred vei. Statens vegvesen region øst fikk tillatelse til å gjennomføre denne veien som en prøveordning, forteller direktør Lars Aksnes i Vegdirektoratet til Aftenposten.

Forsøket på E16 blir ikke ansett som særlig vellykket.

-  Det ble en del kritikk. Flere mente at veien ikke var god nok i et langsiktig perspektiv. Derfor har veidirektøren konkludert med at man ikke skulle fortsette med den som en veinormal, forklarer Aksnes.

- Er det en erkjennelse av at dette ikke var noen god idé?

-  Ja, det er i prinsippet det. Vi ser at veien har litt for høy risiko for trafikken. Men det er ikke dermed sagt at denne veien kommer til å bli et stort problem. Vi så bare at vi ikke burde bygge flere slike veier, forklarer direktør Aksnes.

Hensikten med å bygge så smalt var å spare penger. Hvor mye penger som faktisk ble spart, er det likevel ingen som vet, for det ble aldri beregnet hva det ville kostet å bygge normal firefeltsvei. Et annet mål var å legge beslag på mindre dyrket mark, men ifølge utredningen som ble laget i forkant av byggingen, er det marginale forskjeller for hvor mye dyrket mark en 16 meter bred vei krever i forhold til en 19 meter vei.

I høringsrunden gikk Norges Bondelag gikk inn for at det ble bygget 19 meter bred vei.

Resultatet av forsøksprosjektet er at den ferskeste europaveien i Norge nå er for smal til å klassifiseres som motorvei.