Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Bygde E16 for smal til å være motorvei

Publisert: 29.01.2013 08:30. Sist endret: 27.11.2013 21:11.

Deler av Norges tredje viktigste vei mot Sverige – E16 – ble som et forsøksprosjekt bygd langt smalere enn annen motorvei. Forsøket har ikke vært vellykket.

  • Person skadd i arbeidsulykke hos Moelven

  • Full rettsseier til Risa mot Q-Meieriene

  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø

  • Evakuerte etter ras i Halden får flytte hjem igjen

Nettleder

Koronaen utfordrer

Les også:

  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Full rettsseier til Risa mot Q-Meieriene
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Evakuerte etter ras i Halden får flytte hjem igjen
  • 50 meter bredt steinras i Bergen
  • André Frøshaug ny markedssjef for bygg i Ahlsell
  • Innlegg: Byggenæringen er klar
  • Kjempehopp for OBOS-prisene i Oslo
  • Tysk asfalt- og betongverkprodusent satser i Norge
  • Norconsult utvider i Polen
  • Veidekke bygger ny legevakt i Arendal
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Veidekke bygger ny legevakt i Arendal

Flere kontrakter

  • HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorByggeindustrien

Målet med prøveprosjektet var å bygge firefelts motorvei billigere enn det vi tradisjonelt har gjort i Norge, skriver Aftenposten.

Vanligvis er firefelts vei minst 19 meter bred. Mange steder er de mye bredere, som i Vestfold der det er parti som er helt opp til 29 meter bred.

På E16 mellom Kløfta og Nybakk derimot er firefeltsveien 16 meter bred. På de neste parsellene til Kongsvinger bygges nå 16,5 meter bred vei.

Ifølge Aftenposten betyr det at kjørefeltene er 3,25 meter brede i stedet for 3,5 meter, som er vanlig. I tillegg er det mindre veiskulder og mindre midtrabatt.

–  16-meteren var egentlig et forsøk. Det ble jobbet med veinormalene, og da kom det frem en idé om 16 meter bred vei. Statens vegvesen region øst fikk tillatelse til å gjennomføre denne veien som en prøveordning, forteller direktør Lars Aksnes i Vegdirektoratet til Aftenposten.

Forsøket på E16 blir ikke ansett som særlig vellykket.

-  Det ble en del kritikk. Flere mente at veien ikke var god nok i et langsiktig perspektiv. Derfor har veidirektøren konkludert med at man ikke skulle fortsette med den som en veinormal, forklarer Aksnes.

- Er det en erkjennelse av at dette ikke var noen god idé?

-  Ja, det er i prinsippet det. Vi ser at veien har litt for høy risiko for trafikken. Men det er ikke dermed sagt at denne veien kommer til å bli et stort problem. Vi så bare at vi ikke burde bygge flere slike veier, forklarer direktør Aksnes.

Hensikten med å bygge så smalt var å spare penger. Hvor mye penger som faktisk ble spart, er det likevel ingen som vet, for det ble aldri beregnet hva det ville kostet å bygge normal firefeltsvei. Et annet mål var å legge beslag på mindre dyrket mark, men ifølge utredningen som ble laget i forkant av byggingen, er det marginale forskjeller for hvor mye dyrket mark en 16 meter bred vei krever i forhold til en 19 meter vei.

I høringsrunden gikk Norges Bondelag gikk inn for at det ble bygget 19 meter bred vei.

Resultatet av forsøksprosjektet er at den ferskeste europaveien i Norge nå er for smal til å klassifiseres som motorvei.

 

Nøkkelord:

Anlegg, Bygg
 

Kjempehopp for OBOS-prisene i Oslo

Person skadd i arbeidsulykke hos Moelven

 

Risa snudde minus til pluss

 

Full rettsseier til Risa mot Q-Meieriene

 

Byggma-sjef og eier tar ut en halv milliard kroner i utbytte

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen