Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

- Full intercity-utbygging meget ulønnsomt

Publisert: 28.01.2013 14:30. Sist endret: 27.11.2013 21:11.

Det vil være meget ulønnsomt å gjennomføre full utbygging av hele intercityområdet innen 2025, mener et utvalg som river Jernbaneverkets vurderinger fra hverandre.

  • 32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell

  • NTNU-forsker får internasjonal pris for betongforskning

  • COWI vant Hordfast-kontrakt

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen

Nettleder

Fotballskandalen som må få konsekvenser

Les også:

  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
  • Næringens aktører leverer
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • 32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell
  • NTNU-forsker får internasjonal pris for betongforskning
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
  • Eiendomsinvestor dømt til fem års fengsel for bedrageri
  • Kvadsheim: - Økt boligbygging mest fornuftige måte å bremse prisveksten på
  • Unio avviser regjeringens forslag om å øke aldersgrensen i staten til 72 år
  • En person alvorlig skadd etter at bil ble tatt av skred i Fauske
  • Innlegg: Dette må du vite om endringene i byggherreforskriften
  • E6 stengt i Namsskogan etter sørperas
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

COWI vant Hordfast-kontrakt

Flere kontrakter

  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
  • Nexans tildelt kontrakt for sjøkabel over Hadselfjord
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorNTB

Jernbaneverkets utredning ble lagt fram 16. februar i fjor. Nå er Dovre Group og Transportøkonomisk institutt klare med sin kvalitetssikring av denne utredningen. Og vurderingen er ikke lystig lesning for Jernbaneverket.

I kvalitetssikringen pekes det på en rekke uheldige forhold ved Jernbaneverkets utredning. I hovedsak betegnes den som altfor optimistisk. Prisen vurderes til 135 milliarder kroner og det vil overhodet ikke lønne seg å bygge dobbeltspor helt ut til Skien, Halden og Lillehammer.

– Våre analyser viser at full utbygging innen 2025 i hele intercityområdet er meget ulønnsomt. Alt tyder på at intercityområdet er definert for stort, og at det ikke finnes passasjergrunnlag som kan forsvare de store investeringene som foreslås, heter det i rapporten.

– Ikke realistisk
I rapporten gjør Dovre Group og Transportøkonomisk institutt det klart at Jernbaneverket i flere omganger har utarbeidet en rekke nye, supplerende beregninger. Først når alle disse forutsetningene justeres i tiltakets favør samtidig, vil det oppnås samfunnsøkonomisk lønnsømhet for både Dovrebanen, Østfoldbanen og Vestfoldbanen. Men dette betegnes som helt urealistisk:

– Det er meget optimistisk å forvente at alle disse forholdene skal utvikle seg i tiltakets favør samtidig. Vi tror ikke de supplerende beregningene gir et realistisk bilde av lønnsomheten.

Utredningen er bare begrenset til de tre regiontogstrekningene som i dag utgjør intercitytriangelet. Et mulig forbedret tilbud på andre togstrekninger som Gjøvikbanen eller en ny Ringeriksbane er ikke tatt med.

Det vurderes videre som lite sannsynlig at det vil bli store økonomiske ringvirkninger av en full utbygging av intercitystrekningene. Eventuelle positive effekter vil være saktegående og kun gjelde for de indre delene av strekningene, altså avgrenset til Hamar, Tønsberg og Fredrikstad.

Oslotunnelen
Utvalget mener videre at den ønskede hastigheten på 250 kilometer i timen verken er mulig eller driftsøkonomisk riktig. Dessuten vurderes gjennomføringstiden på ti år fra 2016 som urealistisk.

Oslotunnelen er også en hard nøtt å knekke. Igjen snakker utvalget om for optimistiske beregninger og viser til at Oslotunnelen allerede i dag er overbelastet og at lokaltrafikken kan bli prioritert i framtiden ved stor befolkningsvekst i hovedstadsområdet.

– Vi finner ikke gode grunner for å intensivere investeringene i intercitysystemet. I lys av lønnsomhetsberegninger for de gjenstående strekningene, som hovedsakelig finnes i de ytre delene av IC-triangelet, er det egentlig vanskelig å forsvare den utbyggingsintensiteten som finnes i dag.

Null klimagevinst
Rapporten viser også til at utbyggingen av intercity er tenkt å gi større regioner og sterk vekst i tettstedene omkring Oslo. Men det vil igjen gi økt bilkjøring og dermed ingen klimagevinst.

– Selv med en nedgang i bilbruken på størrelse med det som Jernbaneverket har beregnet, mener vi at klimaregnskapet som er utarbeidet bygger på for optimistiske forutsetninger til at full utbygging av intercity kan betraktes som et klimatiltak.

Nøkkelord:

Jernbane
 

32 smittet på byggeplass tilknyttet nytt Stordalen-hotell

 

Kvadsheim:
- Økt bolig-bygging mest fornuftige måte å bremse prisveksten på

 

COWI vant Hordfast-kontrakt

 

Eiendomsinvestor dømt til fem års fengsel for bedrageri

 

NTNU-forsker får internasjonal pris for betongforskning

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen