Tallknusere knuser intercity-utredning

Det vil være meget ulønnsomt å gjennomføre full utbygging av hele intercityområdet innen 2025, mener et utvalg som river Jernbaneverkets vurderinger fra hverandre, skrivervi på bygg.no. Jernbaneverkets utredning ble lagt fram 16. februar i fjor.

Nå er Dovre Group og Transportøkonomisk institutt klare med sin kvalitetssikring av denne utredningen. Og vurderingen er ikke lystig lesning for Jernbaneverket.

I kvalitetssikringen pekes det på en rekke uheldige forhold ved Jernbaneverkets utredning. I hovedsak betegnes den som altfor optimistisk. Prisen vurderes til 135 milliarder kroner og det vil overhodet ikke lønne seg å bygge dobbeltspor helt ut til Skien, Halden og Lillehammer.

– Våre analyser viser at full utbygging innen 2025 i hele intercity-området er meget ulønnsomt. Alt tyder på at intercityområdet er definert for stort, og at det ikke finnes passasjergrunnlag som kan forsvare de store investeringene som foreslås, heter det i rapporten.

For folk flest er det ikke enkelt å følge med i hva alle de økonomiske ekspertene som engasjeres egentlig mener. Det er selvsagt ikke lett å følge med i svingene når den ene rapporten slår den andre i hjel. Fagfolkene synes å være helt uenig i hva som er lønnsomt eller ikke. Nå er det å håpe at vi har politikere som skjærer gjennom. Dette er en sak som i alle høyeste grad har en politisk side.

Det grunnleggende spørsmålet er hvordan man skal løse trafikk-problemene i et område av landet som kanskje får mer enn en million flere innbyggere frem til 2030. Vi har betydelige transportutfordringer i dag. Hva får vi om 10 – 15 år dersom ikke noe gjøres?

I rapporten gjør Dovre Group og Transportøkonomisk institutt det klart at Jernbaneverket i flere omganger har utarbeidet en rekke nye, supplerende beregninger. Først når alle disse forutsetningene justeres i tiltakets favør samtidig, vil det oppnås samfunnsøkonomisk lønnsomhet for både Dovrebanen, Østfoldbanen og Vestfoldbanen. Men dette betegnes som helt urealistisk.

Vi har ikke lest rapporten og vil derfor avvente med å komme med en dypere analyse. Men vi merker oss at utvalget er opptatt av Oslotunnelen som allerede i dag er overbelastet. Vi har lenge hevdet at det første man må gjøre er å bygge en ny jernbanetunnel. Den må på plass om de investeringene vi gjør i Intercity-triangelet skal bli lønnsomt.

Samfunnsmessig mener vi fortsatt at dette er ikke bare en lønnsom investering, men en helt nødvendig investering. Så får heller regnemestrene fortsette med sine regnestykker. Men det går jo an å bygge ut de mest lønnsomme delene først - dvs at man starter ut fra hovedstaden i ulike retninger.