Blichs gate P-hus

Blichs gate P-hus

Sted: Drammen

Prosjekttype: Parkeringshus

Btoareal: 10.600 kvm

Byggherre: Drammen Eiendom FK

Totalentreprenør: Strøm Gundersen

Kontraktssum: 92 millioner kroner

Arkitekt: Arkitektgruppen Drammen

Byggeleder: Reinertsen

Prosjektleder (byggherre):
Thorvaldsen Prosjektadministrasjon

Rådgivere: RIE: ECT - RI Geo (ansvarlig): Løvlien Georåd / Multiconsult - RIB/Miljø: Rambøll - RI VA: Asplan Viak - RI Brann: Steg - RI Akustikk: Multiconsult

Underentreprenører/leverandører: Oppmerking: Miljø-Merking - Spunt/avstivning: Smefa - Grunn/ utomhus: Isachsen - Ståldører: Trygve Eliassen - Lås og beslag: Kaba Møller Undall - Tømrer: Svane Entreprenør - Taktekking / blikkenslager: Buskerud Blikk - Stålarb., rekkverk, lameller: Consero Oslo - Sedumtak: Vital Vekst - Skyveporter: Norsk Sikringsindustri - Mur, puss og flis: Stryken og Gudbrandsen - Gulvbelegg / avretting: Industribelegg - Glassfasader: Profax - Takluker: Overlys - Branntetting: Vestfold Brannsikring - Malerarb.: Criab - Byggevarer: CF Norløff - Rør: Vito - Elektro: Abicon

Et parkeringshus med fasader som symboliserer topografien i Drammens-marka. Drammen kommune var ambisiøse i sin mål-
setting for det nye parkeringshuset i Drammen sentrum og arrangerte en konkurranse om utforming av fasadene.

Parkeringshuset ligger svært sentralt på Strømsø i forlengelse av byaksen. Drammen Eiendom har sammen med Kunst i offentlig rom (KORO) hatt kunstkonkurranse for parkeringshusets fasade. Kunstnerne Thomas Nordstrøm, Jan Stenberg og Christian Sandell vant med bidraget Scales and Landscape, som tar utgangspunkt i topografien i Drammensdalen. Omformet til stål-
profiler, montert skråstilt på fasaden, gir dette et tredimensjonalt relieff med stadig skiftende formasjoner når man beveger seg langs ytterveggene. Myke linjer og spenstige kurver gir assosiasjoner til naturen.

Miljøkrav
– Drammen kommune hadde flere miljøkrav i tilbudsdokumentene, blant annet sement med lavt CO2 utslipp, sedumtak, LED belysning og ladepunkter for el-biler. Et lite felt med solpaneler vurderes plassert på sørfasaden. Drammen Eiendom jobber med dette nå, opplyser prosjektansvarlig Monika Pedersen i Drammen Eiendom.

Strøm Gundersen har vært total-entreprenør, mens Oslofirmaet Consero Oslo AS leverte stål-lamellene til fasadene som ble fraktet i containere fra Kina.

Eget renseanlegg
– Lavkarbonsement med lavt CO2-utslipp er en standard FA-sement som blir produsert på en litt annen måte. Selve byggegropa er støpt som en båt med vanntett kjeller med prefabrikkerte betongelementer videre oppover. Grunnen besto av oljeforurenset og bensinforurenset sand. Vi gravde ut veldig mye forurensede masser. På det verste området kunne man ta sanden og tenne på. Det brant ikke, men det tok fyr, forteller prosjektleder Rune Nordås i Strøm Gundersen.

– I tillegg er det høy grunnvannstand her, og vi måtte ha eget renseanlegg som grunnvannet ble pumpet inn i for å komme ned på riktig nivå, 4,5 meter ned i grunnen. Grunnvannstanden lå på ca. en meter med meget bensin- og oljeforurenset vann, sier han og tilføyer at det har vært en trang byggetomt med en Shell-stasjon som nærmeste nabo. Byggearbeidene foregikk 1,5 meter fra vaskehallen, og det ble spuntet rett ved siden av. 

Betongelementer fra Ungarn
– Alle betongelementer ble levert fra Ungarn og fraktet med tog til Drammen. Den ungarnske leverandøren SW Umwelttechnik Magyarország Kft har også hatt leveranser til Bauhaus på Vestby, opplyser Nordås. Han er meget godt fornøyd med kvaliteten, og mener at de er vel så flinke som norske leverandører. Man må bare være klar over av avstanden. Leveransene tar to uker med tog. 5.300 tonn blir veldig mange vogner når hver vogn tar 50 tonn. Logistikken var ca. ti vogner i uka. Selv om prisen på betong er mye lavere enn i Norge, er frakten dyr, fremholder han.

Parkeringshuset er stort i Drammens-området. 10.600 kvm fordelt på 13 halvetasjer hvorav tre etasjer under bakken og totalt 336 parkeringsplasser.

Individuelle lameller
De 946 lamellene er individuelle, og hver høyde er delt i tre. Lamellene er skjært på hver sin unike måte, galvanisert og pulverlakkert i Kina og satt sammen på byggeplassen etter et nummerert system. Strøm Gundersen kjøpte lamellene av Consero Oslo som igjen har leid inn svenske montører til montasjen på byggeplass.

De fleste p-hus er ganske kjedelige bygg uten utsmykning. Nordås roser Drammen kommune for den måten de har tenkt nytt på, når det gjelder parkeringshusfasader. – Det har vært utrolig mye skriverier i avisene og kommentarer til hvordan parkeringshuset egentlig ser ut. For oss har det vært kjempespennende. Det er ikke mange som kan levere stållameller til en slik fasade i så stor skala. Vi jobbet mye med å få priset lamellene av leverandører i Norge. Consero Oslo var imidlertid veldig på hugget, og deres kinesiske leverandører var også veldig klare. Han tror ikke det er levert noe tilsvarende til bygg i Norge.

Tekst: AnneBeth Jensen. Foto: Trond Joelson


Flere prosjekter